fredag 12 januari 2024

Till stallet istället, v 2 2024, pt 2

Så var det då äntligen dags för Köttbullstorsdag, förra torsdagen blev ju inställd pga vädret. Köttbullen gick lektionen innan, det är en nybörjarlektion för barn och när jag kikade in i ridhuset så såg hon måttligt inspirerad ut, segade sig fram längs med fyrkantsspåret och såg ut som hon gick i sömnen. 

Vi var bara tre igår, och tydligen är vi nu bara fyra i gruppen så hoppas det kommer åtminstone någon mer så att vi inte riskerar att den läggs ner. Vi red ett ganska lugnt pass med mycket volter och övergångar och det gick skapligt tycker jag, fast jag fick förstås jobba som bara den för att väcka Köttbullen ur hennes Törnrosasömn och sedan hålla igång henne. Massor av vinterpäls har hon såklart också satt nu när det har varit så kallt, och det gjorde ju inte henne piggare om man säger så. Men hon kändes ändå hyfsat samarbetsvillig och speciellt i galoppen skötte hon sig fint, särskilt mot slutet när vi skulle galoppera och sedan en gång på mitten av varje sida på fyrkantsspåret göra en övergång till trav, trava tre-fyra steg och sedan igång i galopp igen. Med tanke på att detta är ponnyn som haft enorma issues med galoppfattningar så gick det OTROLIGT bra, det blev fina fattningar i stort sett hela tiden och då var det ändå i högervarvet som är hennes stela sida. Överlag tyckte jag hennes galopp kändes fin, kanske till och med lite mindre fyrtaktig? Tyckte det kändes lättare att hänga med i hennes knyckiga och klunsiga galoppsprång, eller så är det jag som blivit tung i röven över jul, hehe. Men ändå. Kände mig pepp! Det enda jobbiga var att jag a. hade ätit kvällsmat lite för nära inpå ridningen så jag fick som typ håll, och b. jag hade alldeles för mycket kläder på mig och höll på att svettas ihjäl, trots att jag stannade och tog av mig en fleecejacka efter framridningen. Men det är ju otroligt svårt att dimensionera vad som är lagom med kläder när det är flera minusgrader ute och kanske någon plusgrad inne i ridhuset. Man vet ju såklart att man alltid blir varm av att rida, men det är ändå lite mentalt jobbigt att veta att man kommer att frysa som fan medan man skrittar fram. Brrr. Vintern är fan inte rolig alls. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar