onsdag 3 januari 2024

Förbannelse

Har läst-om Förbannelse av Stephen King (eller den gavs ju ut under hans pseudonym Richard Bachman). Boken kom ut på svenska någon gång i mitten av 80-talet och verkar inte finnas i handeln längre, därför kan jag inte kopiera någon baksidestext, men den handlar kort och gott om en advokat (Billy Halleck) som kör på en gammal romsk kvinna (i min upplaga av boken används genomgående z-ordet), men blir friad i den påföljande rättegången trots att hans uppmärksamhet av olika (eller egentligen bara ett) skäl varit begränsad, men domaren och Billy är lite kompisar kan man väl säga. Den gamla kvinnans ännu äldre pappa kastar då en förbannelse - Magrare - över honom och kort därpå börjar den överviktige Billy att utan anledning rasa i vikt. Sen handlar resten av boken om hur Billy försöker få tag på den gamle och få honom att häva förbannelsen samtidigt som han blir svagare och svagare. 

Jag tror det här var den första Stephen Kingboken jag läste som inte var ren skräck, men jag gillade den (såklart). Har läst-om den någon gång sen dess och tycker (bortsett kanske från en något stereotyp bild av romer, men på 80-talet var det ju ingen som höjde på ögonbrynen för sånt, läste by the way att i den engelska originalutgåvan var fraserna på romani i själva verket lösryckta ord på svenska, fast i min svenska utgåva är de översatta till romani. Lite galet). Hur som helst. Berättelsen är spännande och med ett bra tempo. Den här boken får fyra stålkulor av fem möjliga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar