måndag 13 februari 2023

Lille P v 6 2023

I tisdags var det fortfarande kallt och ridbanan var frusen och jag var hänvisad till fälten där Lille P betedde sig som om det låg en kallblodsätande tiger bakom varje sten när jag red honom senast. Bestämde mig därför för att endast longera honom för att kolla av om han fortfarande var spänd och stirrig. Det var han inte! Gick bra att longera, tyckte han var lugn och fokuserad. Återstår att fundera ut om det är ridsituationen som gör att han blir orolig, eller om det bara var En Sån Dag. 

Bonus: kunde fånga honom direkt i hagen trots att han och den andra hästen stod allra längst bort i den rätt så stora hagen. Har ju börjat muta honom med äpple istället för morötter, det kan ha med det att göra, hehe. 

Igår red jag på ridbanan, tanken var att jag skulle jobba med skritten och halterna och det gjorde jag såklart också, men mest blev det miljöträning för i hagen intill ridbanan gick det kor med kalvar. Korna har förvisso varit där hela vintern, men kalvarna har fötts de senaste veckorna och igår sprang de omkring och hoppade och studsade runt sådär gölligt som bara  nyss utsläppta kalvar kan göra. Lille P tyckte dock inte det var det minsta gölligt, snarare JETELEZKIGT. Han var spänd som en fiolsträng första delen av passet. Lät honom stå och kolla en stund, sen gick det bra ett tag mensen blev det lezkigt igen. Men till slut lugnade både han och kalvarna ner sig och vi kunde börja arbeta. Halterna och igångsättningarna gick i alla fall rätt så bra till en början, men sen började han takta och hålla på när jag skulle jobba honom i skritten. Fick sätta lite press på honom, för det är ju ändå rimligt att han ska kunna skritta på uppkortad tygel utan att krypa ur skinnet. Nu var han kanske lite allmänt spänd och stressad p g a kalvarna, men ändå. Det kändes väl bara sådär, men hoppas att han tog till sig korrigeringarna. Märkte på slutet att han började bli trött, mest i huvudet tror jag, och att det var på gränsen till att han skulle börja stanna och backa och tjura, så jag avslutade innan han gick in i det skedet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar