onsdag 15 februari 2023

Kärleksbarn

Har läst-om Kärleksbarn av Joyce Maynard, vilket jag gör kanske en gång vart femte år eller så, när jag vill ha något lättsmält. Detta är handlingen:

På trappan utanför tvättomaten sitter Sandy, Tara, Jill och Wanda. Sandy är arton år och gift, de andra är sexton. Alla har barn med sig utom Jill, men hon vet att hon är gravid fast hennes pojkvän inte tror henne. Under en vecka laddad med händelser får vi följa de fyra flickorna och de mer eller mindre frånvarande barnafäderna. Vi möter också Greg och Carla som flytt till New York till - som de tror! - landsortsstadens frid. Ann som blivit sviken i kärlek och svarar på en mycket underlig kontaktannons. Reg och Doris som aldrig brukar ha sex på tisdagar för då går ju Rockford Files på TV. Och mrs Ramsay som har planer på att tvångsadoptera Wandas dotter med motiveringen att Wanda ligger med killar...

Jag har nån slags hatkärlek till den här boken. Den är inte särskilt bra skriven, språket är slarvigt och berättelsen hänger inte riktigt ihop vare sig kronologiskt eller handlingsmässigt. Men samtidigt är det en intressant skildring av vardagligt amerikanskt småstadsliv (som jag föreställer mig det i alla fall). Ingen glamour, bara det gamla vanliga livet med alla dess vedermödor, problem och känslomässiga svängar upp och ner och hit och dit. Älskar ju att läsa om vardag så jag kan väl ha en viss fördragsamhet med att det  åtminstone bitvis egentligen inte är är särskilt bra bok. Den får ändå tre tonårsgraviditeter av fem möjliga.

PS: Första gången jag läste den här boken var jag kanske...25? Upplevde då Doris och Reg som gamla. Noterade nu att de var/är 42 och 45 år. Nu är jag alltså 10 år äldre än Reg. HUR GICK DETTA TILL? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar