fredag 25 november 2022

Till stallet istället, v 47 2022, pt 2

Torsdagar är Köttbullsdagen, det är inte sen gammalt men börjar ändå kännas som en fin och etablerad vana. Börjar gilla min torsdagsgrupp, från början sa jag ju att jag skulle gå i den terminen ut och utvärdera, men den utvärderingen har nog redan nu lett till att det lutar åt en fortsättning nästa termin. Gillar faktiskt ridläraren mer än jag trodde jag skulle göra. Vi har ju haft henne som vikarie några gånger i Bästa Måndagsgruppen™ och då har vi nästan alla gånger fått rida Working Education, eller WE som de insatta säger. För den inte så insatta är WE (ungefär, jag är inte heller så insatt) att man rider en "teknikbana" där man till exempel ska rida slalom, rygga i vinkel mellan bommar, öppna en grind, snirkla runt koner, såna grejer. TROR jag nog hade kunnat lära mig att gilla det, för det bygger ju ändå på samspel och sådär, men dom gånger jag har provat WE så har jag alltid råkat sitta på hästar som inte varit så smidiga och/eller lyhörda och då har det ju inte heller känts speciellt kul, särskilt inte som man bara har fått testa och hälften av tiden har gått åt till att någon ska förklara vad de olika stationerna går ut på, osv. Så jag var ju ändå lite tveksam till Torsdagsridläraren, men nu gillar jag henne, hon har väldigt roliga övningar och är lättsam och glad, men inte så att man inte får någon kritik. För det får man, ibland känns det som att hon har ögon i nacken som noterar när man slarvar i hörnpasseringarna eller inte håller om ordentligt med skänklarna i övergångarna.

Gårdagens övning var förvänd galopp. Först red vi i trav mellan bommar som låg med kanske en meters mellanrum så att det blev som en smal korridor på medellinjen (för att vi skulle rida rakt, vilket fan är cirka hundra gånger svårare än vad det låter), och så skulle vi göra övergångar och halt i den korridoren. Sen skulle vi trava in i korridoren och fatta galopp mellan bommarna och rida rakt fram och sedan vända åt det håll man galopperade i. Det låter ju inte heller så svårt, men alla som följt min och Köttbullens resa vet att galoppfattningarna är vår ena akilleshäl (den andra är att ställa och böja åt höger). Men det gick SVINBRA, hon fattade rätt galopp (på rakt spår!) för hjälperna varje gång! Var så löjligt glad. Sen kom själva övningen med förvänd galopp där vi skulle galoppera utmed fyrkantsspåret och rida i bågar på långsidorna. Det gick också bra! Slutligen skulle vi rida förvänd galopp som den är i LA:3, detvillsäga att man vänder halvt igenom i galopp och sen rider den förvända galoppen som en båge mellan B och E. Det var svårt, fast kanske mest på grund av att Köttbullen började bli trött (hon är fortfarande inte klippt och har satt päls som en isbjörn). Vi lyckades i alla fall någon gång i varje varv (fast i LA:3 ska det vara "samlad galopp" och det kan jag ju säga att vår INTE var, fick liksom ge henne hela handen och låta henne balansera upp sig själv så formen var ju...tvivelaktig), men ett par gånger bytte hon till sin fruktansvärt obekväma korsgalopp (hennes galopp är inte bekväm ens när hon går i rätt galopp, men korsgaloppen är som att sitta på en långsamt gående centrifug), och någon gång hade hon fel galopp från början utan att jag märkte det och då blev det ju ingen förvänd galopp i bågen. Men bra kämpat av oss, jag är i alla fall nöjd med min Köttbulle. Sen hade vi lite MYZ i boxen efteråt. Hon har flyttat in i ponnystallet igen. Gud vad hon får flytta runt. Först stod hon i en avdelning i storhäststallet som kallas "sjuhästars" eftersom det (surprise) är sju boxar därinne, sen flyttade hon in i ponnystallet (som ligger i en separat byggnad), men nu när höstterminen började så bodde hon plötsligt i det "riktiga" storhästsstallet, tills för några veckor sedan då hon fick flytta tillbaks till ponnystallet igen. INGEN ANING om varför, men det finns förmodligen en anledning. Vår torsdagsgrupp börjar ungefär samtidigt som en nybörjarlektion på ponny, så när jag kliver in i ponnystallet för att göra i ordning Köttbullen så känns det lite som att jag är med bland småbarnen som rider russ. Inte för att jag inte kan identifiera mig med det, hehe. Ponnylektionerna är dock bara 45 minuter, så när jag kommer tillbaks från min lektion är stallet helt tomt för då har nästa ponnylektion börjat. Så då är det PONNY-MYZ, hehehe. 

Idag ska jag rida Lille P och sen är det BOOT CAMP hela helgen. Soliga gnägg från yours truly. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar