måndag 7 november 2022

Till stallet istället, v 44 pt 2 + Lille P

Var på dag två av dressyrkursen i fredags. Hade redan innan bestämt mig för att bara jobba med  Trotjänarinnans framåtbjudning och så fick formen komma när den kom, nu när jag vet att det inte är lönt att bråka med henne om den förrän hon kommit igång. Det var ju rätt väg att gå, visade det sig, för nu kändes det som att vi fick till en helt annan kommunikation. Kan också ha att göra med att jag hade sporrar, det hade jag inte i torsdags och då tänkte hon kanske att jaja, nu kan man väl ta det lilla lugna. Men nu jobbade hon på riktigt bra och formen blev också riktigt trevlig efter en stund. 
Vi red en övning med halva framdelsvändningar i varje hörn på en liten fyrkant och det gick bra. Är ju som sagt inte så dumt att rida en skolad häst emellanåt, för då kan jag ju också fokusera lite mer på mig själv och vad jag gör och hur jag sitter osv. 
Är generellt nöjd med upplägget på den här dressyrkursen, även om jag fortfarande tycker att det kändes mer som två vanliga ridlektioner än en dressyrkurs och att priset därmed var något i överkant. Men men. 

Veckan med Lille P har varit bra. I fredags testade jag att galoppera för första gången. Det blev såklart inga fina fattningar, men galopp blev det och rätt galopp i båda varven blev det också. Så nu har vi det att jobba vidare med. Det går rätt bra i traven även om det blir lite vingligt ibland. Skritten går sådär, där vill han bara takta för att (gissar jag) komma undan. Men det är bara att leta vidare efter knapparna. Han är (så här långt i alla fall) generellt sett rätt så okomplicerad och accepterar det mesta med jämnmod. Nu tar jag förvisso det väldigt försiktigt och sätter inte jättemycket press på honom eftersom han dels är så ung och dels inte i någon kondition att tala om. Har i alla fall börjat jobba honom lite i trav på böjda spår och tycker det funkar riktigt bra, han söker sig framåt-nedåt och balanserar upp sig själv skapligt för det mesta. Kul.

Ikväll ska vi börja ett nytt block i Bästa Måndagsgruppen™ och då lär jag väl få ny häst igen. Men det ska väl bli kul, hoppas jag i alla fall. Eller: GULP? Den som lever får väl se. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar