måndag 28 november 2022

Advent

Så var första advent avklarad, helt galet. Och snart är det december, också helt galet. Nu har i alla fall nästan all snö försvunnit, det ligger bara lite kvar där det varit plogvallar, så den där vinterkänslan är mer som normal skånsk vinter = fem plusgrader, grå himmel, regn, dimma. OCH INTE MIG EMOT, tar hellre det alla dagar i veckan än snö och minusgrader. Det står jag för. Bortsett från att jag satte upp mina adventsljusstakar tidigare i veckan så har jag  varken pysslat eller pyntat eller bakat lussekatter eller pepparkakor som hela Internet verkar ha gjort i helgen som gick. Ej heller var jag på någon himla Black Friday-rea. Fyndade dock ett par vinterridbyxor på Black Week-erbjudande (- 35 %), men det var på nätet. Fysiska affärer är ju som alla vet inget för mig. 

Jobbar hemma idag p g a att bilen står på verkstad och kostar pengar för att få den kärlek och omvårdnad som inte jag förmår att ge den. Det är så sura pengar, men såklart ett nödvändigt ont. Det trista är att min mans bil också ska in på service i dagarna och för den var det dags för KAMREMSBYTE, och nu ser man ju tusenlapparna fladdra iväg med blixtens hastighet. Så kul i december, NOT. Loggade in på banken för att betala en rätt saftig bunt med räkningar, det var inte heller kul. Beställde en köttlåda i typ...somras? som kom nu i fredags och med den en tillhörande räkning för ett antal kilo av ekologiskt och närproducerat nötkött. INTE BILLIGT, men så är det när man inte vill stödja den konventionella köttindustrin. Å andra sidan varar en sån låda i minst ett år, så utslaget per månad blir det ju inte speciellt mycket.  

Har kollat på SIHS i dagarna, väldigt kul att det har sänts så mycket om än att det mesta varit på SVT Play. Jag och min dotter har sagt i alla år (ofta i samband med det där sammandraget som sänds runt jul) att det skulle vara kul att åka dit, men hittills har det ju inte hänt. Sen ÄR vissa grejer bättre på tv än i verkligheten. Har varit både i Falsterbo och på Gothenburg Horse Show ett antal gånger, och har man inte superbra platser (och det har man ju inte p g a SNÅL), så får man ändå bara sitta och kolla på jumbotronen, och då kan man ju egentligen lika gärna titta på tv och där sitter man ju dessutom mycket bekvämare. Plus att man ju egentligen hatar trängsel och stora folkmassor, och det är det ju på såna tillställningar, PLUS att allting runt omkring, t ex mat, är jättedyrt. Allt det där vet jag ju, men igår blev jag ändå sugen på att vara på plats och insupa STÄMNINGEN och tänkte att nästa år...Fast det kommer väl sannolikt inte att bli av det heller. 

Vad händer i veckan då? Inte så mycket. Bilverkstad idag som sagt, sen ska jag till Laserkvinnan på onsdag, annars är det mest vanlig vardag som breder ut sig. Har börjat längta efter julledigheten. I år är det ju arbetsgivarens jul så det lär ju ryka ett antal semesterdagar. Planerar dock att vara ledig från den 22 december och fram till den 10 januari. Plus att jag ska jobba hemma sista veckan, men kanske inte 8 timmar varje dag utan försöka ha det lite slappt om det går. 

Jaja, nu går jag såklart händelserna lite i förväg. Ska beta av ett gäng arbetsuppgifter här nu, sen ska jag väl ha det tvivelaktiga nöjet att knata ner till verkstan och betala tusentals bistra kronor för att få tillbaks min bil i någorlunda körbart skick. Oh the joy.  

   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar