lördag 8 december 2012

Fotoutmaning!

Fick en fotoutmaning av randigkatt, som lyder som följer:

1. Ställ dig vid bokhyllan och föreställ dig att jag är på spontanbesök. Nu behöver jag ha tre bra böcker SNABBT av dig som du tror att jag kommer gilla. Vilka tre plockar du ut åt stressade mig?
2. Eftersom jag är en teknisk idiot vill jag att du tar kort på en mycket bra teknisk pryl samt att du verkligen säljer in den åt mig.
3. Sist men inte minst. Ta ett kort på något i ert hem som verkligen inte är DU.

Här kommer svaren...eller vad det heter:

A. Forrest Gump, av Winston Groom. Ok, ALLA har sett filmen om Forrest Gump. Få har läst boken. Jag vill säga att om man gillar filmen så MÅSTE man läsa boken eftersom den är ännu bättre och innehåller så mycket mer. Just do it.
B. I muséets dolda vrår, av Kate Atkinson. En slags släktkrönika (fast det låter så tråkigt, och är det något den här boken inte är så är det tråkig) som är rolig, sorglig, underhållande och med ett ganska överraskande slut som åtminstone fick mig att direkt bläddra tillbaks till sidan 1 och läsa om hela boken igen med andra ögon.
C. Wilt, av Tom Sharpe. En av de roligaste böcker jag vet. Tyvärr är det nog en böckernas motsvarighet till one hit wonder, de andra böckerna av Tom Sharpe är nämligen bara sådär enligt mig. Men den här! Är! Skitrolig!

Jag är ju också något av en teknisk idiot, och därför är jag ganska stolt över den här tekniska kompositionen som dock inte ser mycket ut för världen. Men när jag var nyskild och fattig och inte hade någon stereo eftersom den tillhörde min exman så fick jag helt enkelt koppla ihop min gamla bärbara CD-spelare (med skakminne, ett ord som gissningsvis dog ut på 1990-talet) med ett fränt datahögtalarsystem med subwoofer som var aspoppis runt sekelskiftet. Och  voilà! En pytteliten lättplacerad stereo med förvånansvärt bra ljud för typ inga pengar alls.
Eeeh...vet inte om det här var att "sälja in" ny teknik, det blev mer att återanvända gammal. Kommer nog aldrig att få jobb på Media Markt.

En sak (bland många) i det här hemmet som verkligen inte är JAG är min mans samling av skitfula plastdjur som han har den taskiga smaken att förvara i ett vitrinskåp, som om det vore kronjuvelerna allraminst. En åsna, två hundar med enfaldig blick och fyra apor i plast. Hur tänkte han här? Jag vill inte veta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar