måndag 24 december 2012

En julafton tillsammans med Stephen King

Julafton så här långt: Har skottat snö. En decimeter tung blötsnö som låg som en ovälkommen julklapp från Father Christmas i morse. Men eftersom det var plusgrader så svettades och njöt jag av det stränga kroppsarbetet, trots skoskav från helvetet. Sedan matade jag fåglar och underhöll hundar och lyssnade på en halv Jansson & Wester-podcast som blivit över eftersom batterierna i mp3-spelaren tog slut.

Har dessutom sorterat alla mina Stephen King-böcker (82 st) i kronologiskt ordning. Jag har en särskild hylla, alltså inte ett hyllplan utan en fristående möbel, dedikerad till Skräckens Mästare. För ett tag sedan drog min man helt ovarsamt ut en trave böcker och ställde tillbaks lite huller om buller eftersom hyllan skulle rätas upp för att se lite proper ut, samt fästas i väggen för att inte barnbarn och/eller hundar skulle gå en ond bråd död till mötes genom att krossas under en omkullvält Stephen King-hylla. När detta var gjort och allting var fixerat och fastskruvat visade det sig att Christine inte längre fick plats på översta hyllplanet. De förlåtande millimetrar som en icke-fastskruvad hylla bjöd på var nu ett minne blott. ÅH VAD JOBBIGT. Fick nu sortera om böckerna, vilket inte är gjort i en handvändning eftersom det inte finns någon bra kronologisk lista att gå efter. Detta på grund av att Stephen King dels har gett ut böcker i eget namn, dels som Richard Bachman, dels tillsammans med Peter Straub, och allt det här står i olika listor. Och det är väl en sak att stå och plocka med böcker i normal arbetsställning, men inte när man måste flänga som ett jehu upp och ner till strax under takhöjd för att styra och ställa. Ja, ni fattar vilket jobb. Eller kanske inte. Kanske tänker ni bara: Amen det är väl inte hela världen, ställ in dom i vilken djävla ordning som helst, men så tänker inte jag. Känner mig förskräckligt anal när det kommer till i vilken ordning mina Stephen King-böcker ska stå faktiskt, och det är till exempel skitjobbigt med Creepshow som inte är en bok utan ett seriealbum i A4-storlek och som alltså inte får plats stående utan måste förvaras liggande ovanpå de andra. Men nu är det i alla fall gjort, och julefriden kan därmed sänka sig över detta hem. Tjo flöjt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar