torsdag 13 december 2012

En häxjakt utan like efter tusen smaragder och ett kungarike

Idag var det någon form av köldrekord. Minus 17 stod termometern på i morse, inomhustemperaturen var på plus 17, så det var symmetriskt och vackert om än inte alls önskvärt. Men det är väl konstigt att hur kallt man än har det så är det alltid någon annan som har haft det lite kallare. Första personen jag pratade med idag hade haft minus 19. Nästa person bräckte det med någon grad och sedan kom det någon och drog till med 22,5. När jag berättade det för min man sa han "jamen man ska ju aldrig vara FÖRST med att säga", som om det var någon gammal sanning i stil med att man aldrig ska lägga nycklarna på bordet. Varför ska man aldrig lägga nycklarna på bordet? Jo, för många år sedan när Sverige var fornstort och ungt så var det bara mycket betydelsefulla personer som hade nycklar, eftersom lås i metall var dyra och knepiga att tillverka. I det gamla bondesamhället var det ofta frun i huset som hade hand om nyckeln till visthusboden, och det var allvarliga grejer att slarva bort den, för det var ju liksom inte bara att kila ner till Konsum om någon olovandes hade tagit sig in och ätit upp hela vinterförrådet av ost och enrisrökt korv. Så var det något man aldrig gjorde så var det att lägga ifrån sig nycklarna någonstans, allraminst på bordet där vem som helst kunde ta dom, för då var man en slarvmaja av stora mått och alla vet ju att slarv är den åttonde dödssynden.

I alla fall. Idag tänkte jag ge mig själv lite kompensation för min stympade helg. Bestämde mig för att sluta klockan 11, åka hem, gå ut med hundarna, städa och sedan tillbringa hela eftermiddagen i soffan, eldandes i kaminen, framför några avsnitt av Hem till byn varvat med deckarläsning. Det visade sig dock att det skulle komma en IT-tekniker och joxa med min nya jobbdator och han sa att det skulle ta "en bra stund" och det kändes ju inte så meningsfullt att liksom bara sitta av tiden när jag ändå skulle gå hem tidigare. Så jag slutade min arbetsdag ganska omedelbart efter förmiddagsfikat, till vilket det dessutom serverades lussebulle. Mmmm....ledighet och lussebulle. Nästan det bästa som finns.

Nu har jag städat och varit på hundpromenad och lagat och ätit lunch. Jetzt: Ledig eftermiddag. Grattis till mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar