lördag 15 december 2012

Ett vrak har flutit iland

Igår var det julfest med jobbet. Nick Borgen och Partyfabriken underhöll och jag tappade räkningen på hur många gånger man dog skämsdöden under denna kväll. Tur att det var fri sprit och taxi hem, eller snudd på åtminstone. Partyfabriken visade sig vara ett coverband som nischat sig på typ Björn Skifts-medleys och annat otäckt som folk uppenbarligen går igång på när alkoholen kickar in, och Nick "We are all the winners" Borgen talar väl för sig själv. Höll på att kollapsa när de pom-pom-pom:ade igång med Tänd ett ljus, för att sedan kräva att alla skulle kroka armkrok och sjunga I natt jag drömde. Det var nästan så att man trodde att Birgit Friggebo skulle komma in och riva av We shall overcome som nästa grej. Fast vi hade rätt så roligt i alla fall, och maten var god även om det inte gick att uppbåda ett endaste litet brysselkål så långt ögat kunde nå. Kvällen som helhet: helt okej.

Men idag är jag SVAG. Är varken van att a. dricka sprit eller b. vara vaken efter midnatt (tänkte skriva 21.00 men det såg enormt mesigt ut även om det nog är närmare sanningen) längre. Längesen man drack tills flaskan var tom och dansade tills solen gick upp, om det ens någonsin har inträffat sedan Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Gick och lade mig HALV TRE. Och eftersom jag är en så kallad morgonmänniska så är det inte så att jag av mig själv sover till elva bara för att jag har kommit i säng sent. Kroppen vaknar sin vanliga tid och så får man ligga där med huvudvärk och invänta nästa sömntåg, fast det blir mest slummer. Att jag kom hem så sent beror inte på att jag är jordens partyprinsessa som får kastas ut av personalen som låser, utan den egentliga orsaken till detta nattsudd var att vi råkade köra på ett rådjur på vägen hem, så kvällen avslutades tyvärr med ond bråd död, eller dessvärre inte så bråd för det är ju inte så att det finns en jägare med laddat vapen redo exakt där man befinner sig långt ute i Tjottahejti klockan ett på natten. Nu ska jag passa på att tala allvar. Alla ni som är sjukligt fixerade vid att städa era bilar så att det inte finns en enda pinal någonstans, SLUTA MED DET. Eller skaffa ett "märk ut viltolycksplatsen-kit", för de där pappersremsorna som man får på Bilprovningen är nämligen helt värdelösa. Hade det varit min bil så hade man kunnat hitta grejer så att man till och med hade kunnat snitsla spåren efter en trebent Bambi, men det är kanske att överdriva, och nu åkte vi inte i min bil utan i en sådan där extremt välstädad historia där det inte fanns så mycket som en plastpåse. Det löste sig till slut, men hör och lär: För att underlätta för jägaren och eftersökshunden och för att förkorta djurets lidande, ha med NÅGONTING att markera en eventuell olycksplats med. Det räcker inte att säga att det  var "ungefär 500 meter efter avfarten till Yngsjö", för sånt där är skitsvårt att bedöma i efterhand, och det gör det i sin tur skitsvårt för den som ska komma och hitta och ta hand om det trafikskadade viltet efteråt. Sådär, nu hoppas jag att alla har antecknat detta ordentligt. 

Så ja, SVAG är ordet idag. Har dock varit ute och skottat snö som föll i natt, men HALLELUJA, nu är det plusgrader. Och enligt SMHI ska det vara plusgrader i flera DAGAR nu. I'm dreaming of a green christmas. Men nu måste jag nog ligga under en filt och dricka läsk och läsa deckare. Dricker nästan aldrig läsk, men så här dagen efter ett julbord fick ett glas passionsfruktssoda livsandarna att börja resa sig ur askan.

3 kommentarer:

  1. Jag förstar inte din fascination över brysselkal, själv tycker jag mest det smakar lite beskt. Har du nagot tips pa tillagning?

    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar bara koka dom i saltat vatten, ganska länge för jag gillar när de är lite mosiga. Jag tror det är med brysselkål som med...typ ostron. Antingen gillar man det eller också gör man det inte. Inga mellanting.

      Radera
    2. OMG, vilket drama - och nu menar jag både rådjuret och Nick B faktiskt, hu! Har förresten lärt mig gilla brysselkål på äldre dar. Ser man på.

      Radera