fredag 23 november 2012

Styggelsen

Har precis läst ut Styggelsen av Amanda Hellberg, och tyckte väl: sådär. Vissa sekvenser: Fy farao vad läbbigt. Vissa sekvenser: Åh så vackert skrivet. Men boken som helhet kändes lite spretig och osammanhängande. Den kunde nog ha vunnit på att vara lite mer detaljerad istället för att liksom bara skrapa lite på ytan och antyda. Kanske är det ett medvetet grepp för att inte avslöja för mycket om huvudkaraktären så att man ska vilja kasta sig över kommande böcker för att få reda på mer, vad vet jag. Det är säkert smart ur författarsynpunkt. Men jag kände att Maja Grå gick mig ganska obemärkt förbi. Jag blev liksom inte direkt intresserad av att lära känna henne närmare, och det är lite synd för jag tror hon har mycket spännande att berätta.

Kommer förstås att läsa de andra böckerna i vilket fall som helst eftersom jag är en sucker för skräck. Men ja. Ett lite blekt första intryck som jag nog hade förväntat mig lite mer av. Det blir tre ektoplasmaenheter av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar