lördag 3 november 2012

Sådär mycket bättre

Alltså det jag verkligen älskar med långhelg är att man är ledig ett par dagar som man brukar vara varje vecka, och så vaknar man när det borde ha varit måndag och så är det ändå bara lördag! Vilken finfin överraskning. Långhelg...bästa ordet just nu.

Regnet stod som spön i backen, men det är ju inget som hindrar en från att antasta skog och mark med sin närvaro, så jag drog på mig mina nya vinterstövlar och tog med mig taxarna på en runda. Här skulle ju vem som helst kunna invända att "det är kanske inte så smart att gå på långpromenad med alldeles nya stövlar..." och JA, JAG VET. Det blir alltid likadant. Åh vilka sköna skor/stövlar jag har köpt. Ut och gå med mig bara, och sedan när man kommer till point of no return så känner man att det nog börjar skava lite här och där, och sen när man kommer hem är ens fötter helt skinnflådda. Nä, så illa blev det faktiskt inte idag, men det var nog snarare stövlarnas förtjänst än beroende på min intelligens. 

Jag återvände hem, bytte till gympaskor, tog mp3-spelaren och drog iväg och plockade några kilo slånbär eftersom jag inte riktigt kan motstå detta gratiserbjudande från Frälsaren. Och nu har vi ju dessutom en NY FRYS att fylla. Det är så yeah yeah, wow wow. Jag travade ner till Konsum för att införskaffa lite förnödenheter till resten av helgens måltider, och då var det EXTRAPRIS PÅ BRYSSELKÅL. Köpte inte rubbet, men snudd på. Plus djupfrysta bär i parti och minut, för här ska det göras smoothies så att det står härliga till nu när det är så enkelt att bara ta fram en näve djupfrysta bär ur frysen istället för att behöva ränna hela vägen ner till källaren. Synd bara att det är den kalla årstiden som står för dörren, vilket gör att man kanske inte är fullt lika sugen på en svalkande smoothie varenda dag, men min tid kommer.
I alla fall. Slånbären kommer att hamna i frysen tills vidare, för jag har ingen sprit hemma att göra likör av. Läste ett recept där man kunde lägga slånbär i ljus rom, slåneld heter det då. Det låter väl spännande, nästan som någonting som vikingar skulle kunna hälla i sig för att samla mod och styrka innan de gav sig iväg på plundringståg runt om i världen. Nu fanns det eventuellt inte ljus rom på vikingatiden, och inte i det här hemmet heller, så jag får väl avvakta tills jag får vägarna förbi systemet.  

 Nu ska jag strax tända i kaminen, ta en dusch, laga middag och varva ner slash ladda upp inför säsongsstarten av Downton Abbey ikväll. Mmmm....Downton Abbey. Vi har även som sista paret i Sverige börjat titta på Så Mycket Bättre, men ikväll är det Olle Ljungström och det känns väl sådär lockande. OLLE LJUNGSTRÖM, vad har han åstadkommit, liksom?, invände jag gnälligt i morse. Poängen med covers är ju i alla fall att man vet hur originalet låter, menade jag på vidare, men jag kan inte säga EN ENDA LÅT med Olle Ljungström . "Ja, men han har ju ändå gjort en del", sa min man överslätande, men efter att ha grävt djupt i medvetandet så var Hundarna Brinner den enda Olle Ljungström-låt som vi kunde komma på, ni vet den som Reeperbahn/Nürnberg 47 spelar i Filmen G. Och den tror jag knappast att någon gör en cover på. Det skulle väl vara Magnus Uggla i så fall, han var ju också med i Filmen G. Jaja. Vi får väl se.


2 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR Så mycket bättre och skulle säkert sitta och glo om det så var Jan Sparring som skulle tolkas. Olle Ljungström har väl aldrig varit en jättefavorit men hans "En apa som liknar mig" är verkligen fantastisk. Hoppas att någon men snälla Gud, gör så att inte Uggla gör den ikväll.
    /Brysselkålsälskaren nr2

    SvaraRadera
  2. Apan som liknar dig hette den visst. Och tänk att DARIN gjorde den. Jag som är en sucker för den lille fisen....

    SvaraRadera