onsdag 9 augusti 2023

Semester dag 2

Inledde dagen med promenad i regn, mycket nöjd med min nya regnkappa. Mindre nöjd med skoskav, men det var ju bara att knata på och hålla humöret uppe. Kom hem, testade ett nytt pass tabata som jag satt ihop, blev nöjd och tyckte det var bättre flyt mellan övningarna och även lite jobbigare. 

Sen skulle vi åka till en grannby för dit kom vaccinbussen idag. På vägen dit blev det dålig stämning för det visade sig att den genaste vägen som vi brukar ta var avstängd pga vägarbete. Då föreslog jag att vi skulle vända och köra "stora vägen" som man säger här på landet, men min man påstod att det var en omväg och fortsatte åt enligt mig helt fel håll, men Vi ska norrut och detta är norrut, hävdade han med ett självförtroende som endast en man bakom en ratt kan uppbringa. Efter några kilometer frågade jag honom hur han hade tänkt sig att vi skulle komma åt nordöst när vägen gick åt nordväst, men Det finns väl någon väg man kan svänga av på? undrade han och blev sur när jag sa att det inte fanns det, för det kunde jag ju ha sagt från början, menade han och jag menade att om man inte vet vart man ska så kan man ju säga det istället för att bara hävda att man är på rätt väg/håll. Ska inte upprepa vad som sades sedan för den dialogen har väl gjorts ungefär lika många gånger som det finns sandkorn i Sahara.

Väl framme vid vaccinbussen tog det en evighet för det var en unge som satte sig på tvären och absolut inte skulle ha någon spruta och det skulle lirkas och fjäskas och trugas på ett sätt som inte passar sig i en drop in-mottagning. Nästa person skulle sedan på ett otroligt omständligt sätt beklaga sig över att hon varit på nåt annat vaccinbuss-ställe förra veckan och så var det ingen buss där. Vet inte riktigt vad hon förväntade sig att den befintliga vaccinbusspersonalen skulle göra åt det. Sen kom en dryg dansk som hade blivit öm i armen av förra sprutan och ville dra igång en lång diskussion om han skulle ta samma arm eller den andra. Till slut blev det min tur. Sen åkte jag till Systemet medan min man väntade på sin tur, han hade nämligen inte som jag förberett allting och ankomstregistrerat i vaccindirekt-appen utan gjorde allting på plats, precis som många andra sölkorvar. 

Sen åkte vi på husvisning! Det var den där gamla toffelfabriken som min man inte kunde släppa tanken på. Som tur var visade det sig att den var i skruttigaste laget, och SOM TUR VAR luktade bostadshuset kraftigt av både inpyrd cigarettrök, kattpiss och litegrann av mögel. För det var ett så himla fräckt hus med spännande planlösningar, en massa rum och trappor och prång och nivåskillnader som jag älskar. 
Det har nog legat ett lik och ruttnat där, sa jag på skämt till min man när han visade bilder från hemnet, för exakt vartenda fönster (och dom var många) i hela huset stod på vid gavel. Igår, när vi var ute och irrade efter lunchrestauranger, körde vi förbi och då var det någon där och vädrade. Och ändå stank det inpyrd rök till och med innan man ens kommit innanför ytterdörren. Då kan man ju bara föreställa sig hur det kommer att lukta när nan INTE vädrat på ett tag. Plus att en del installationer kändes tvivelaktiga. Så det var lätt att släppa tanken på att bo där, tack och lov. 


5 kommentarer:

  1. Vad vaccinerades ni mot? Corona är vi väl färdiga med? Och ja, det daltas för mycket med barnungar. Som förälder far man väl ryta till nagon gang ibland.
    Bra att nagon annan far ta sig an det där gamla rucklet.
    /Annika

    PS. Jag är glad att jag inte är gift ;).

    SvaraRadera
  2. Doft av kattpiss kan verkligen ta ner en på jorden. Vi hittade en jättegullig stuga på hemnet när vi letade torp. Vi, och en hel bunt med andra människor, åkte på visningen bara för att upptäcka att att huset stank. Det gick dessutom att köra fingret halvvägs igenom vissa väggar och det fanns ett jättestort getingbo på altanen. Det sistnämnda var så klart ett övergående problem, men det gjorde det svårt att kolla på utsidan eftersom getingarna uppenbarligen varit bortskämda med att få vara helt ostörda och verkligen inte gillade att det kom en massa folk och promenerade omkring på deras område.
    På visningen av min stuga var vi helt ensamma. Inte så konstigt för bilderna på huset var helt värdelösa. Det såg väldigt mörkt och nedgånget ut, trots att huset var väldigt välskött. Bingo för oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gång var jag och min exman på visning på ett hus som på pappret var helt perfekt: lagom stort, inga större renoveringsbehov, perfekt läge längst ner på en återvändsgata i utkanten av det område vi ville bo i, hyfsat pris, etc. I huset bodde en äldre kvinna och hennes vuxna son, och i vartenda rum fanns det mängder av porträttfoton på dom båda. Fick så dåliga vibbar av det, det kändes verkligen som att OM det funnits en man i familjen så låg han nog begravd i trädgården eller ingjuten i källargolvet. Min dåvarande man tyckte jag var jättelöjlig som inte ville gå vidare med den affären.

      Radera
    2. Creepy! Jag hade nog inte heller känt mig bekväm där. Men det är ju en spännande start på en deckare. Eller en skräckfilm om man är lagd åt det hållet.
      DDT

      Radera