söndag 27 augusti 2023

Semester dag 18-20

I fredags vaknade jag av att det regnade. Folk verkar generellt tycka att den här sommaren har regnat bort, men åtminstone där jag har befunnit mig har det varit rätt så lagom, tycker jag nog. Man ska icke förglömma hur helvetiskt varmt och torrt det var i maj och juni. 
Fredagen var ju sista riktiga semesterdagen om man inte räknar helgen. Bestämde mig för att ha en riktig vilodag, så efter att ha gått med hundarna och våttorkat alla golv (välbehövligt) så belägrade jag soffan med en kopp te och Sista vakten (del tre i Mr Mercedes-trilogin av Stephen King). Gjorde inte så värst mycket mer den dagen, lagade inte ens middag utan det fick den lokala pizzerian ombesörja.

Denna lättja straffade sig såklart så på lördagen vaknade jag med nackspärr. Nej, det fanns väl inget rimligt samband, men det blev det ju inte roligare av. Tog mig upp, tog mig ut på en inte speciellt rolig promenad eftersom varje oförsiktig rörelse gjorde ont, men det var ju bara att bita ihop. Kom hem, åt lunch och gav mig av till stallet eftersom det skulle vara öppet hus och jag hade lovat att hjälpa till med att leda hästar på prova på-ridning. Tyvärr satt min nackspärr på höger sida och då var det svårt att både leda häst och ha ett öga på och kommunicera med den som satt på, men det gick väl hyfsat ändå. Åkte sedan hem och satt med värmedyna på nackdjäveln en stund innan jag förvandlade min monsterzucchini till en middag. Åtta portioner zucchinibiffar och tomatsås med zucchini, ändå är drygt hälften av monstret kvar. Aja, det är ju angenäma bekymmer att ha. Fick sån himla söndagsfeeling när jag stod och lagade mat, kom sedan på att det ju bara var lördag. 

Vi började kolla på Robin Hood, "den nya" som vi sa (vet inte om det har kommit senare versioner, men den som är i regi av Ridley Scott) som visade sig vara från 2010. Var väl helt okej, men är inte Russell Crowe lite...gammal för att spela Robin Hood? Han (Robin Hood) borde väl ändå vara en ung och rask soldat, inte en med våra mått mätt man i övre medelåldern, speciellt med tanke på att medelåldern på 1300-talet väl var 35 år eller så. Såg cirka halva, sen var det läggdags kände vi.

Idag är absolut sista semesterdagen, men det får väl vara okej. Gick ut med hundarna, kom ut på vår lilla gata strax efter grannen vars tik är i höglöp. Då blev det fart på grabbarna grus, som inte direkt drar benen efter sig i vanliga fall heller. Som väl är skulle de inte gå samma runda som vi, annars hade jag väl haft armarna dragna ur led. 
Kom hem, släppte ut hönsen på deras lilla gräsmatta, storstädade hönshuset och rensade lite ogräs medan min man klippte gräset som nu växer som ogräs, där fick han för att han ojade sig över att gräsmattan var "helt död" i slutet av juni. 
"Min" galopphäst (som jag äger en andel i) skulle tävla idag. Satsade en hundring, han kom på sjunde plats så det var ju pengarna rätt ner i sjön. Sen var det dags att börja med det gamla vanliga söndagseftermiddagspysslet: baka bröd, koka ägg, fixa med matlådor och så vidare för nu är semestern på det stora hela över. Har generellt sett varit en bra semester. Enda nackdelen var att ridningen hade hunnit börja, inte för ridningen i sig men för mig är semester väldigt mycket att kunna ha det löst och ledigt och inte ha några tider att passa. Sova tills man vaknar av sig själv, äta när man är hungrig, göra vad man har lust med, osv. Nu fick jag ju ändå ha tider att förhålla mig till två kvällar per vecka, men det var väl i-landsproblem av stora mått antar jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar