fredag 31 mars 2023

Till stallet istället, v 13 2023, pt 2

Tog mig iväg till stallet, det visade sig att vi skulle ha vikarie, samma som i måndags. Det stod inget på tavlan, så jag gjorde i ordning Köttbullen. Suckade lite inombords när jag såg att det var bommar på marken i ridhuset, skulle det bli ytterligare ett pass med markarbete? Inte för att jag har något emot markarbete egentligen, det är bara det att det är roligare att rida dressyr och det här är ju ändå en dressyrgrupp. Ja, men jag behövde inte vara orolig, för dressyr blev det, och i ett gick det. Först red vi i serpentiner kring bommar, sedan red vi slutor på volt, sen var det skänkelvikning från fyrkantsspåret till kvartslinjen och ut igen (via bommar) i trav och senare sidledsförflyttning i galopp på samma linje, det var trav över en bomserie med ganska långa avstånd och så var det bogen in på en långsida. Allt utan en enda skrittpaus, P-U-H vad det var jobbigt. Men Köttbullen var (blev) jättefin! Hon har ju annars en attityd av trots och varför då när man ber henne om något, men igår var det mer "okej då" och hon jobbade på så fint. Flöt över bomserien och lyfte benen och längde på steget, gick fint i form och bjöd framåt. Enda grejen hon inte fixade var galopparbetet med sidledsförflyttning för det låg en bom mitt på sträckan och när man kom dit skulle hästen vara rakriktad och på rak linje. Men Köttbullen har så svårt med galoppbommar (som hon uppfattade att detta var), kommer hon inte så att det stämmer exakt med galoppsprången (och det var inte det lättaste eftersom vi samtidigt gjorde sidledsförflyttningar) så trampar hon om, bryter av, slängtravar vidare eller - värst av allt - byter till korsgalopp. Av alla hästar jag någonsin har ridit i mitt långa liv finns det ingen som har så obekväm korsgalopp som Köttbullen, det är som att sitta på en centrifug som går i otakt. Men i övrigt gick det alltså BRA. Var så nöjd efteråt och kände mig som queen of fucking everything. Mer sånt, tack. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar