söndag 3 juni 2012

Söndag, forts

Sitter fortfarande i soffan och slöar, nu uppgraderad till "med huvudvärk". Det sägs att det finns folk som aldrig har ont i huvudet. Jag är inte en av dom, kan man väl säga. När man får huvudvärk en söndagseftermiddag är det lätt att mörka tankar börjar hopa sig. Kan just nu inte tänka på annat än att det hänger en massa (ren) tvätt i tvättstugan och att jag inte orkar gå ner och vika ihop den och lägga in den i garderober. Och att hela huset känns lite inpyrt av matos just nu eftersom lite av gårdagens jättegoda lasagne liksom pyste över i ugnen igår och trots att jag hade skyddat ugnsgolvet, eller vad fan det heter, med aluminiumfolie som jag sedan tog bort (hatar nämligen att rengöra ugnen) så fastnade lite ost slash bechamelsås-klet på gallret som nu blev till rökutveckling när jag bakade bröd. Note to self: leta efter ugnsformar med lite mer djup så det går att göra lasagne utan att ugnen förvandlas till ett krematorium. Alternativet att göra lasagne med mindre djup finns inte.Lasagne ska vara många lager och rikt tilltagen.
Är även alldeles outhärdligt hungrig, men orkar inte riktigt samla ihop mig och gå ut i köket och laga mat. Har tagit upp ett redan färdiglagat långkok ur frysen och dessutom redan gjort sallad, allt som återstår är typ att koka ris. Jättejobbigt, eller hur? Till detta tillkommer dock: diska jättestora degskålar, och för att de ska få plats måste diskstället först tömmas. Nu stiger jobbighetsfaktorn till nästan omätbar nivå. Tror det börjar bli dags för en huvudvärkstablett faktiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar