onsdag 6 juni 2012

Den gäckande SNÅRGÄRDSMYGEN

Har precis googlat mig igenom hela internet i jakt på vad det är för fågel som sitter på en gren i introt till Twin Peaks. Min man påstod nämligtvis att det var en nattskärra, men där inlade jag veto för den hade alldeles för kort näbb, nattskärran alltså, och dessutom har Twin Peaksfågeln ett distinkt vitt streck ovanför ögat som nattskärran saknar. Enligt lynchnet.com är det istället en "bewick's wren", snårgärdsmyg på svenska. Min man vägrar tro på det trots att vi (=jag, MÄSTERGOOGLAREN) både har bildgooglat och slagit upp i en amerikansk fågelbok som vi råkar ha i vår ägo. Han, min man alltså, påstår att Twin Peaksfågeln är rödare, men den kommer väl från det där röda rummet där det tassar omkring dvärgar och säger saker som Your favourite chewing gum will soon be in fashion again och Laura Palmer går omkring och ger diffusa ledtrådar om vem som skulle kunna vara mördaren. Ett annat alternativ är att det är solned/uppgången som gör att snårgärdsmygen ser ut att vara rödare än vad den egentligen är. Men en snårgärdsmyg är det. Nu har jag bloggat om det, alltså är det sant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar