tisdag 26 mars 2024

Till stallet istället, v 13 2024, pt 1

Igår var det markarbete på schemat. Fullblodet gick lektionen innan och jag stod och tittade på hur de galopperade varv efter varv efter varv, jag tror de galopperade tio minuter utan avbrott. Hon blev rätt stark, sa tjejen som ridit Fullblodet när jag skulle ta över henne och jag kände att åh nej, det orkar jag bara inte MED. Men det var ju bara att kravla sig upp och sätta igång. Först skulle vi skritta och trava över bommar på böjt spår, det gick rätt bra även om jag inte tyckte att jag fick fram Fullblodet till handen ordentligt. Sen skulle vi galoppera, och då försökte jag faktiskt tänka på att inte knipa med knäna och komma djupare ner i sadeln och tyckte jag ändå lyckades någorlunda tills jag tittade mig i spegeln och såg något som mest påminde om Grodan Boll till häst, om det nu är möjligt. Sen skulle vi galoppera över galoppbommar på böjt spår och det gick till en början oväntat bra, jag stod i lätt sits och hon bara rullade över och jag hade till och med tid att tänka på att titta på nästa serie och nästa och nästa. Sen bytte vi varv och då var det som att det var en helt annan häst, hon kom fel, bröt av, slängtravade iväg och det var allmänt kaosigt. Försökte igen och det gick inte bättre för då kunde jag inte hålla henne på mitten utan hon bara flöt ut åt sidan och jag kände mig som en ärta som inte kunde göra någonting. Det var väl hennes stela varv, antar jag. Fick till en runda som var någorlunda, men inte mer. Men sen kändes hon fin när vi travade av. Nu när jag har haft henne några gånger så får jag väl säga att Fullblodet är helt okej att rida, men det säger liksom inte klick direkt. Nästa vecka är det teori och gången därpå är det hoppning. GULP. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar