måndag 29 maj 2023

You get a shiver in the dark

Jaha, det var ytterligare en helg som kom och gick utan att man riktigt hann fatta hur det gick till. Swoosch bara så var det måndag, och jag har inte hunnit med att göra hälften av det jag hade tänkt göra. 

I fredags stack jag och körde min lilla intervallträning efter jobbet och det gick bra bortsett från att jag ju tappade bort laddnings/förvaringsdosan till mina bluetooth in ear-hörlurar när jag var ute med Jenny i tisdags, och det sura med att tappa bort den är ju att man inte kan ladda sina hörlurar mer, om det inte finns någon sån där universal-laddningsgrej som passar till allt (?), det borde det göra men det gör det säkert inte pga sådan är kapitalismen, otack är den armes lön. HUR SOM HELST. Fick tag på ett par gamla hörlurar med sladd och helvete vad det plötsligt kändes bökigt och jobbigt att ha en djävla sladd att förhålla sig till för var den än är så är den i vägen och det är ytterst irriterande. Otroligt att det kan gå så fort att vänja sig, för så himla längesen var det ju inte jag började använda bluetooth. Den andra nackdelen med att springa där jag sprang i fredags är att i stan med omnejd finns det FOLK på ett helt annat sätt och jag tycker det är lite pinsamt att möta någon när man är ute och springer och så saktar man av efter 25 sekunder (för det är där jag är i mitt intervallprogram nu). Har inga som helst problem med att skylta med att jag springer långsamt osv, men vill inte att det ska verka som att jag inte orkar springa (vem som nu skulle bry sig om det mer än jag dårå?), och uppenbarligen bryr jag mig så pass mycket att jag lät bli att sakta av när jag mötte en person som verkligen inte ens såg ut att bry sig om jag så hade gått på händer. Får väl jobba med mig själv angående den biten, eller bara springa där jag inte riskerar att möta någon, haha. 

Åkte och handlade och sedan hem och ut med hundarna i trädgården där jag även planterade ut mina ärter  i landet för att frigöra ett pluggbrätte där jag ska så bönor. Sen moppade jag alla golv, lade ihop bottnar med fyllning till en tårta och dråsade sedan ner i soffan med min i affären inhandlade Picadelisallad och kollade på ett avsnitt av Exit på SVT Play och ett av The Ex Wife på C More och sen kom min man hem från stallet och då var det väl i princip läggdags för mig. 

Lördagen inleddes med lyxkurs i viltspår. Det gick fint och jag fick bra tips, alltid kul det där med att man aldrig någonsin blir fullärd. Det är mest jägare på de här kurserna, jag kände ingen och fick frågan vad jag hade för hund. Svarade tax och fick Jaha, strävhårig då förstås? till svar som att det var en självklarhet, så det var lika bra att riva av plåstret direkt och bekänna färg som den ickejägare man är (som jag har förstått det så är det av någon anledning vanligare att man jagar med strävhårstaxar även om just jag råkar känna flera som jagar med sina korthårstaxar). Sen dök det som väl är upp en annan ickejägare plus en som jag kände igen från en tidigare kurs, annars kan man känna sig rätt ensam i jaktsnacket. 

Åkte hem efter kursen, åt lunch, garnerade tårtan och åkte sedan iväg till min dotter på ett litet kalas eftersom hon fyllde år på söndagen. Egentligen hade vi tänkt att vi skulle spela Monopol och/eller kort men det var varmt och av kaffe och tårta blir man tydligen extremt slö så det var ingen som orkade. När vi kom hem så var vi fortsatt extremt orkeslösa, så vi degade i soffan tills jag tog mig samman och pallrade mig ut i köket för att laga middag. Det är väl egentligen det man behöver efter ett tårtkalas, riktig mat istället för tomma kalorier som bara gör en trött, men det fattar man ju aldrig. 

Igår var det upp i ottan och iväg och träna dressyr. Innan hade jag ambitionen att städa växthuset så att man skulle kunna börja plantera ut tomaterna, men var helt slut efteråt. Bakade bröd, städade hönshuset, vattnade tomater och purjolök men i övrigt låg jag bara på soffan och läste resten av eftermiddagen. Blev lite stressad fram mot kvällen för jag skulle också så gurka och squash, men det får väl bli i veckan. Hade tänkt så dom inomhus först, men nu verkar det inte som att det ska vara några järnnätter så då kan dom lika gärna stå ute från början, det blir ju avsevärt enklare. Tomatplantorna har blivit gigantiska, fasar lite för var de ska få plats men det ger sig väl. 

Nu väntar en på papperet ganska lugn jobbvecka, det kan förstås ändra sig men det återstår att se. Ridning ikväll och på torsdag, lyxkurs i viltspår på söndag men annars är det rätt lugnt. Hoppas jag alltså. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar