fredag 5 maj 2023

Till stallet istället, v 18 2023, pt 2

Igår var det dressyr och en sån dag då jag direkt när jag tog tyglarna kände att Köttbullen inte var på sitt mest samarbetsvilliga humör. Hon ville inte gå fram och hon ville inte flytta för skänkel och hon var på det stora hela rätt så motsträvig. Hon hostade ett par gånger också, hoppas det bara är damm. Bortsett från att jag inte vill att hon ska vara sjuk så är det vidrigt att rida en häst som hostar, dom sänker huvudet och tar i med hela kroppen och jag kan säga att jag satt rätt löst i sadeln när Köttbullen valde att ha (eller VALDE var nog inte rätt ord här, mer fick) sina hostattacker när vi galopperade. Kändes som hon sköt mig ur sadeln varje gång och det var väldigt lite dressyrekipage över oss just då. Man kan ju liksom inget göra åt det heller, det är ju inte som att hon gör det för att vara elak ens om hon har en allmänt dålig dag. Fäller  vinterpälsen gör hon också, det spelar säkert också in på det allmänna välbefinnandet. 

Vi red en övning med volter av olika storlekar och serpentiner med sidledsförflyttning mellan bommar på böjt spår och det var en bra lösgörande övning som Köttbullen inte riktigt uppskattade. Volterna gick väl an, men när vi skulle göra skänkelvikning så gick det oväntat bra för höger skänkel men nästan inte alls för vänster. Hade fan behövt ha ett dressyrspö i varje hand, men nu hade jag inte det så där fick man försöka laga efter läge som det heter. 

Efter lektionen sa min ridlärare att hon hade en fråga till mig, "och du får svara nej" och då brukar det ju alltid handla om  att man antingen typ ska sitta med i valberedningen eller vara funktionär på någon aktivitet eller någon form av oavlönat arbete i alla fall. Det här var varken det ena eller det andra, utan klubben ville ha några "ryttarrepresentanter" (tror jag hon kallade det), detvillsäga (om jag fattade det rätt) att man skulle finnas med på hemsidan med bild och presentation för att visa att vi är en klubb där alla sorters ryttare är välkomna. Och där var tydligen jag en typ av ryttare som skulle promotas eftersom "du går i en dressyrgrupp och rider ett kallblod". Finns ju generellt många kallblodsekipage som är svinduktiga på dressyr (i alla fall enligt diverse Facebookgrupper), och dit hör inte Köttis och jag. Men man behöver ju inte heller vara svinduktig för att tycka det är kul med dressyr, tänker jag. Så nu ska jag skriva ihop en liten text om mig själv, och jag brukar ju som bekant inte ha svårt med att låta orden flöda, men nu tog det stopp. Aja, får väl suga lite på den karamellen så löser det sig säkert. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar