torsdag 31 mars 2022

Lasersvärdet är svingat

Igår var jag och mina rötna knän på laserbehandling! Jag önskar att jag hade kunnat säga att jag idag skuttar fram helt obehindrat, men så är inte fallet och det hade jag såklart inte väntat mig heller. Men det kommer förhoppningsvis. Rom byggdes ju inte på en dag, osv. Fick (eller fick och fick, det kostade såklart en rätt så rejäl slant men om det bara hjälper är det såklart värt varenda krona) också massage, och även om jag regelbundet går på helkroppsmassage så var det här någonting helt annat, det var bara inriktat på benen och ont som satan gjorde det med. Men hon kunde nog sina saker, den här GUNNEL, för det kändes väldigt gött efteråt och liksom som att jag travade därifrån med lite lättare fjät än vanligt. Fick även beröm för att mina ben var "väldigt vältränade", det är ju sånt som man, eller åtminstone jag, suger åt sig för man är ju ändå inne på sitt femtiofjärde jordsnurr och på något sätt närmar man ju sig en fas i livet där man snarare sitter i gungstol och virkar än springer maraton, och även om jag inte haft en ålderskris sedan jag var 27 år så är det ju ändå trevligt att höra att man i alla fall inte framstår som att gungstolen omedelbart är nästa anhalt. Fast så säger hon kanske till alla, hehehe. 

Nu har vi, jag och GUNNEL, gjort upp en behandlingsplan för mig och mina knän. Två gånger i veckan ska nu laserstrålarna få jobba i ett par veckor. Avbokade gladeligen tiden hos den här Tobbe Trollkarl-personligheten och slapp därmed också att köra minst 10 mil fram och tillbaka för samma sak. Tid, men framför allt diesel, är ju pengar. 

5 kommentarer:

  1. Så bra! I början kan man få mer ont av lasern, fast på ett annat sätt, men det sa hon väl. Håller tummarna för att det hjälper dig😊👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Måste fråga en sakkunnig (=dig): Är det någon skillnad på olika laserbehandlingar? Jag tänkte ju att "laser är ju bara ljus av en viss våglängd" men en av de flummiga på jobbet påstår att så är det inte alls (och också underförstått att Tobbe Trollkarls laser var THE ONE AND ONLY behandlingsmetod). VEM HAR RÄTT? :D

      Radera
  2. När man behandlar typ inflammationer, sträckningar osv, alltså en bit in i kroppen, använder man en laser som ligger mellan ca 800 och 904 nanometer. Det ligger nära infrarött ljus och är inte skadligt för ögonen. Ska man jobba ytligt på huden, skära, bränna, ta bort tatueringar och födelsemärken etc är det annan styrka som kräver skyddsglasögon. Även inom de olika klasserna finns olika frekvenser. Smärtlindring, antiinflammatorisk behandling, ödem osv görs på olika frekvenser. Vet inte om du blev nåt klokare😂

    SvaraRadera
  3. Behandlingen beräknas i joule (frekvens x tid) och ljuset är superpulsat för att nå längre in i kroppen. Det här är alltså för behandlingar typ den som du bör ha fått.

    SvaraRadera