tisdag 29 mars 2022

Healing schmealing

 Har ju som sagt just nu problem med mina knän. Det är rätt trist att ha knäproblem för de är ju liksom involverade i rätt mycket av det man gör, åtminstone om man vill gå normant och inte strutta omkring som nån djävla C-3PO. Kämpar ju på med min rehab, men enligt den sjukgymnast som jag fått tilldelad mig via appen Joint Academy så har jag nu nått vägs ände, inte i rehaben utan för vad som omfattas av patientavgiften, så vill jag fortsätta använda den så får jag signa upp mig på något egenvårdsprogram för 149 bistra kronor i månaden. Det tycker inte jag är prisvärt för att få en daglig påminnelse om att jag ska göra mina rehabövningar samt lite digitala hejarop när jag har gjort alla övningar per vecka, så jag avböjde vänligt men bestämt. 

Gnällde lite på jobbet och vips kom två personer och tipsade om laserbehandling hos någon som allmänt går under namnet "Tobbe Trollkarl" här på jobbet, någon sån där flummig typ som håller på med lite allt möjligt, akupunktur och laser och friskvård och mental träning och KBT och GUD VET ALLT som dom alltid kommer dragande med så fort någon har någon form av krämpa. Dessa två personer går där som barn i huset och påstår att han kan bota allt från skoskav till spetälska (okej, det har de väl rent ordagrant aldrig påstått, men det är fan inte långt ifrån). Nu råkar dessa personer vara såna som också är "lite andliga", vilket gör att jag - som inte är det minsta lagd åt det hållet - inte riktigt kan ta det de säger på allvar. Plus att jag generellt inte tror på sånt där som inte är vetenskapligt bevisat men som ändå anses vara helbrägdagörande, för om det hade varit så lätt att bota saker som vissa såna här flumpellar påstår så skulle det vara ett vedertaget medicinskt begrepp. 

För en massa år sen gick jag på massage hos nån sån här typ, eller till en börja med var han väl rätt så normal men han blev med åren mer och mer new age-ig och tyckte sig kunna känna både det ena och det andra i min aura genom att slå på någonting som såg ut som en stämgaffel och liknande mumbojumbohittepåmetoder. Lite halvskumt var det allt, för en gång påstod han att "min själ ville lyssna på opera" och då hade nyligen köpt Bizets Carmen på cd och tyckte jag gick och trallade på toreadorsången och cigarettarbeterskornas kör mest hela tiden. Men det finns säkert en naturlig förklaring till det. Droppen (för mig) var när jag kom dit och han frågade hur det var, lite sådär som man gör, och jag svarade att det var väl lite sisådär för jag hade skadat foten och skulle springa Göteborgsvarvet om ett par veckor. Men nä, då hade jag inte alls skadat foten utan jag var enligt honom blockerad i själen! Och sen fick jag healing för att lösa upp blockeringen! Jamen alla fattar ju att jag hade exakt lika ont i foten som när jag kom när jag sedan linkade därifrån för att aldrig mer komma tillbaka. 

Hur som helst så stod de här två i Tobbe Trollkarls fanclub och tjattrade i munnen på varandra som Piff och Puff om att en tredje kollega hade varit där med exakt samma problem som jag, svullna och ömmande knän, och blivit helt återställd. Den tredje kollegan är då inte en sån som säger sig "tro på något", utan  jag uppfattar honom som en lite mer jordnära varelse. Så nu har jag bestämt mig för att åtminstone göra ett försök. Blir det bättre så är det ju ett stort plus, blir det inte bättre så kan jag med evidens håna Tobbe Trollkarls fanclub i eviga tider, så det känns väl ändå som win-win för mig. Tror som sagt inte mycket på det, men kan mycket väl tänka mig att omvärdera en åsikt om det visar sig att det har gynnat mig, men vi är inte där än. To be continued. Nästa fredag fick jag tid. 

4 kommentarer:

  1. Jag har jobbat med medicinsk laser i över tjugo år och det har inte ett skvatt med andlighet att göra. Googla får du se, det finns spaltkilometer med vetenskapliga tester och skriverier om laser. När det gäller artros kan den förstås inte ta bort själva artrosen, men en hel del av smärta och svullnad. Det är alltid en god idé att testa.😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasern köper jag absolut som vetenskap, det är mer hypen att den här Tobbe Trollkarl-figuren skulle vara DEN ENDA som skulle ge medicinsk laserbehandling som hjälper. Tack för input! PS: hittade ett annat ställe där jag kunde få tid redan imorgon så jag kommer nog att avboka trollkarlen 🙂

      Radera
  2. Laser är inte dumt. Opererade mina ögon för 20 ar sen, och slipper sedan dess linser och använder bara glasögon när jag vill se pa langt hall, vilket för övrigt är sällan. Näromradet funkar fint.

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja, jag brukar ta ut linserna när jag kommer hem och sen har jag bara koll på de närmaste meterna men där är ju där det händer.

      Radera