tisdag 8 mars 2022

Hello Telia my old friend

Igår jobbade jag hemma och precis när jag var klar med dagens knogande så knackade det på dörren. Det är ytterst sällsynt att det gör det, i 99 % av gångerna är det grannarna vars kusinbarn (de har en stor släkt ska tilläggas) ska sälja eller leverera jultidningar eller Newbody eller kryddor eller något annat som godhjärtade jag har beställt av dom, men det var ingenting sånt på gång nu. Gick och öppnade, utanför stod en person som sa sig komma från Telia och som ville informera mig om att nu, NU, minsann så hade de anslutit sig till fibernätet och nu fanns det saftiga rabatter att inhämta för den som ville vara med på den resan. Det ville sannerligen inte jag eftersom jag gjorde slut med Telia i somras. Det var ett långt och lyckligt äktenskap så länge det varade, men det sveket och den otroheten förlåter jag aldrig. Jag sa att jag inte var intresserad eftersom jag hade dåliga erfarenheter av Telia. Jag kommer inte att bli kund hos Telia igen om jag så får 100 % rabatt, förklarade jag (vänligt) och den stackars kringvandrande Teliafiberförsäljaren ville då veta vad som hänt och jag summerade: Först har man ADSL i hundra år och allting fungerar superbra, sedan gör det inte det längre och Telia bara: Här är inget fel, trots att det uppenbarligen VAR deras fel, men de menade på att det var vår router, fastän den var ny. Och sedan när vi fick ("fick") fiber (som Telia vid den tidpunkte inte kunde leverera till nästan-Österlen) så sa jag upp allt med Telia och hade 30 dagars uppsägningstid på alla tjänster, men mailen stängde de ner direkt och menade att "mail inte är en tjänst" och jag fick fan i mig lägga närmare en halvtidstjänst på att ordna upp det. Det var ju inte bara vi som hade problem med Telia där och då, utan det var samma eller värre för minst två andra bara på vår lilla gata så djävligt osannolikt att allas routrar skulle ha begått någon form av kollektivt självmord? 

Detta berättade jag på ett livligt och inlevelsefullt sätt och fick ett Tack för din ärlighet tillbaks. Tyckte nästan synd om henne för det var ju verkligen inte hennes fel, och hur kul kan det vara att tvingas lomma omkring i småbyar och försöka få dom att haka på och byta till Telias nya fräscha fiber? Hoppas vid Gud att hon inte jobbade på provision, för det hade man sannerligen inte blivit fet på hemma på våran gata i STAAAN. Over & out. 

2 kommentarer:

  1. Varför ska det alltid vara sa pöligt med internet-leverantörer? Häromveckan fick jag meddelande att mitt gamla abonnemang inte längre skulle gälla och nu skulle jag betala lite mer per manad. Jaha? Fick iaf förhandlat till mig tva manader gratis pga gammal trogen kund samt nytt gratis modem. Vad händer? Idag kom fakturan pa nya beloppet. Vad hände med mina gratismanader? Sa nu maste jag maila och halla pa, sant accepterar jag inte. Suck.

    Annika

    SvaraRadera