måndag 1 november 2021

Till stallet, nej det blev inget med det

Struntade i ridningen i fredags eftersom jag kände att mina knän behövde vila lite eftersom både lördag och söndag innehöll spårkurser som omfattar ett antal tiotusen steg per dag. Enligt den läkare jag besökte förra våren i samband med att jag fick artros, så var "långpromenader" inte att rekommendera eftersom det, enligt henne, bryter ner mer brosk än vad det bygger upp. Det var riktigt deppigt där ett tag, men sedan blev jag ju bättre och har kunnat promenera exakt så mycket jag har velat, till och med joggat lite. Nu är jag ju sämre igen och känner att jag får begränsa mig. Hoppas det liksom förra gången bara är att gneta på med sin rehab tills det vänder. 

Hur som helst, ingen ridning i fredags och det var faktiskt rätt skönt att för en gångs skull kunna åka hem och bara måsla omkring i sakta mak. Plocka kirskål (och sniglar) till hönsen. Plantera vitlök och tulpanlökar. Koka pumpasoppa och steka pannkakor till kvällsmat. Ligga i soffan och slöläsa deckare. Det var faktiskt inte alls så dumt att få en eftermiddag för sig själv, även om en eftermiddag i stallet per definition också är en eftermiddag för sig själv, hehe. 

Sen kom jag på att det inte blir någon ridning som idag, för det är teori. Under höstlovet är det gemensam teorivecka och då får man gå på olika clinics. Jag ska gå på en idag som heter "ridlärarna rider dressyr", för sånt är alltid kul. Sen hoppas jag att det är drop in som vanligt på fredag, och jag hoppas också att mina knän åtminstone inte blir värre. Enligt min artros-app JOINT ACADEMY så är det inte farligt med svullnad och måttlig smärta så där hör ni knähelveten. 

November va? Hur gick detta till? Tycker det var sommar nyss. Och så vintertid, eller förlåt, jag vet att det heter normaaaltid. Men det känns fan i mig helt onormalt att det börjar skymma redan vid fyratiden på eftermiddagen. Det där att det blir ljusare på morgonen har ingen som helst praktisk betydelse för mig som går upp klockan 04.00. Då är det nämligen fortfarande mörkt så här års kan jag meddela för er som inte vet. 

Men annars gillar jag det där mörka och mustiga och murriga som hösten innebär. Den här veckan och nästa ska jag bara jobba fyra dagar för jag har tagit ledigt på fredag OCH måndag. Ett genidrag om ni frågar mig. Älskar nämligen även ATT VARA LEDIG. Man kan inte tro det eftersom jag oftast jobbar som ett svin, men så är det. 


1 kommentar:

  1. Jag tycker att november är en rätt skön månad. Ingen förväntar sig att man ska göra en massa roliga saker. Det är för sent för vanligt trädgårdsarbete och för tidigt att fälla träd och röja snår. Man behöver inte ha det minsta dåligt samvete för att man sitter inne framför brasan och läser böcker.
    Hoppas att knäna skärper till sig. Det är tröttsamt att ha ont!

    SvaraRadera