måndag 15 november 2021

Till stallet istället, v 45 2021, pt 2

I fredags var ingen bra riddag. Var generellt på dåligt humör p g a ett mail från Gnälliga Benny i Jämmerdalens BK, mer om det en annan gång, och Köttbullen var på sitt stoigaste humör - IGEN. Ingen bra kombination. Sen hade jag halsbränna också, det låter ju kanske inte så dramatiskt men det är inte kul när man ska sitta ner i traven och riktigt känner hur magsyran trycks upp i strupen för varje steg. 

Köttbullen kändes bara allmänt brötig. Ville inte ta högertygel, ville inte lyssna på vänsterskänkel, ville inte gå fram, osv. Karin är på mig som en hök om att inte fastna i högertygeln men hur faaan ska man göra  i vänster varv när man ska rida upp till yttertygeln och man knappt får ta i den? Sedan kom jag av en händelse att tänka på ett tips jag fick av förra ridskolechefen när jag red Pojken, han hade ju lite samma problem fast Köttbullens är gånger tusen. Tipset var att rida med högerhanden lite höjd. Testade det och plötsligt så gick det rätt bra? Nu vet jag inte om det bara var en slump och att hon ändå var på väg att bli lösgjord och så plötsligt gav hon med sig samtidigt som jag testade. Pratade med Karin om det efteråt och det lät väl som att hon mer trodde det var slumpen, men att det skadade väl i alla fall inte att försöka. Så det ska jag testa ikväll tänkte jag. För naturligtvis var lektionen slut precis när Köttbullen kom in i sitt samarbetsvilliga skede, men sådär är det ju jämt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar