onsdag 8 januari 2020

Nytt år och nya möjligheter eller kanske inte

Sitter och liksom försöker krama musten ur det sista ur julledigheten för imorgon börjar jag jobba igen. Ska dock jobba hemifrån torsdag och fredag så det blir lite mjukstart. Inte för att vi har en massa dresscode och grejer på mitt jobb, men det är nog ändå kanske inte okej att komma dit i pyjamas och sitta med fötterna på bordet och ha fördumnings-tv på i bakgrunden? Så brukar jag nämligen ha det när jag jobbar hemifrån. G-Ö-T-T.

Känner lite sug efter att komma igång och odla. Ja, det är ju alldeles för tidigt, men man kan ju få sukta lite. Har beställt tomatfröer och lite annat smått och gott som lär komma i dagarna. Det är dock rätt mycket att ställa i ordning i växthuset och sen vill jag även bygga ut mina kåltunnlar så att de blir lite bredare och lite högre, samt att de har någon bra konstruktion så att man kan fästa kålnät på dom utan att det behöver bli ett dagsverke att lyfta bort den. Ska också testa att måla alla pallkragar med vattenglas för att se om de förbannade mördarsniglarna blir avskräckta. Inte bara mördarsniglar, även pyttesmå vanliga trädgårdssnäckor kan ställa till det eftersom de är så små att man inte ser dom. Men de kan vara många. Och de är alltid hungriga.

Är också sugen på att beställa lite ägg och kläcka fram nya kycklingar. Tänkte försöka med Faverolle för de ska ju ha så fantastiskt gott kött sägs det. Plus att jag tycker Faveroller ser så kul ut, nästan som ugglor. Men det får nog vänta till i slutet av februari eller så.

Primärt längtar jag efter imorgon för då är soptippen öppen och då ska jag åka dit och slänga shitloads med skräp som är i vägen varje gång jag ska hämta ved. Ett problem med min man är att så fort han ser en tom yta någonstans så ska han belamra den med saker*. Som nu i carporten vedporten. Häromdagen skulle det bäras ner pellets i källaren. Det finns plats för tre pallar pellets, vilket innebär att det är tre kvadratmeter yta där de står. Efterhand som pelletsen eldas upp uppstår det tomrum på vilket min man lägger diverse skräp "så länge". Nu skulle det ner ny pellets och då fick skräpet läggas någon annanstans "så länge". Det ska ju till tippen, men den är alltså bara öppen två dagar i veckan och måndag är en av dom och i måndags var det röd dag. Så då hamnade det i carporten vedporten "så länge". Och varje gång jag ska hämta ved så är det som att vada fram bland grejer. HATAR DET. 2020 ska bli året då ordning och reda ska härska. Hear my voice.



* Det låter kanske som att jag bara klagar på min man, och jag vill därför påpeka att han har många goda egenskaper OCKSÅ. Men det här är faktiskt en jobbig grej. Han sparar på allt, vill (nästan) aldrig slänga något och har SÅ HIMLA SVÅRT att skapa ordning och reda. Allting ligger i odefinierade högar, eller förvaras i kassar eller väskor eller på första bästa lediga plats "så länge". Jag är inte på något sätt pedant, men detta är superirriterande eftersom a. jag hittar aldrig någonting bland hans grejer, b. jag absolut inte får flytta på någonting av detta för då hittar inte HAN någonting bland sina grejer (fast det gör han rätt sällan ändå om ni frågar mig) och c. man aldrig kan påbörja någonting bara sådär utan man måste alltid börja med att röja, och då ska det som röjs undan få plats någon annanstans. FEMTONSPELET FRÅN HELVETET om ni frågar mig. Men som sagt: i år ska bli året då ordning och reda ska råda. Feng shui meets Marie Kondo eller vad hon nu heter. Aja, den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar