fredag 10 januari 2020

En ormviskare har ordet

Sitter som sagt och jobbar hemma i min ensamhet. Och tur är väl det. Jobbar just nu med att beräkna koldioxidutsläpp i samband med transporter. Då matar man in stad A och stad B och lite andra parametrar i ett system och ut kommer ett (rätt så deppigt) klimatavtryck. Det här systemet kan dock inte hantera å, ä och ö och inte heller hur små pluttiga orter som helst, i alla fall inte om man bara söker på dom utan då får man vara lite uppfinningsrik och försöka hitta ett landskap eller distrikt eller liknande så får man kanske en träff när  man söker där, för DÅ av någon anledning så dyker de upp. Men det förutsätter ju lite detektivarbete, för ni skulle bara veta hur många små konstiga orter det finns där det ändå finns en fabrik som tillverkar någonting som vi köper. Ja, i alla fall. Har ett fönster med Google Maps och ett annat fönster med det här transportberäkningssystemet. Och när jag hittar något på Google Maps som verkar lovande så säger jag det ortsnamnet för mig själv och rätt så långsamt medan jag samtidigt växlar fönster och skriver in det i transportberäkningssystemet. Satt nyss och letade efter orten Strijbeek som ska ligga i närheten av Mersel-Dreef och Chamdijk. Kom då på mig själv med att låta som när Harry Potter pratar med ormar när jag upprepade detta för mig själv i slow motion. Viska dessa ortsnamn långsamt så har ni det. Tur man inte har några vittnen. Och en himla tur att man inte bor i Holland (där dessa orter ligger).   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar