fredag 9 januari 2015

Vädret

Vi måste prata om vädret, eller det måste vi kanske inte alls men vi gör det i alla fall för jag har ett behov av att tala om dagens väder. Idag är min sista lediga dag på min megalånga julledighet, fast det är en sanning med modifikation eftersom jag faktiskt jobbade större delen av dagen igår (p g a omständigheter över vilka jag inte riktigt råder) och är ledig i helgen, men det skulle jag ju ha varit oavsett. Jaja, skitsamma. Är ledig idag i alla fall. Igår var det dassigt väder, grått och regnigt, hela dagen, i morse när jag släppte ut hundarna i trädgården så tänkte jag att vad skönt att det i alla fall inte regnade och att det till och med såg ut att ha torkat upp lite under natten. Är det något jag tycker är genuint tråkigt så är det att torka 3 x 4 blöta och leriga hundtassar varenda gång man har varit utanför dörren, vilket jag ju förstås får göra oavsett hur tråkigt jag tycker det är eftersom alternativet är att ha hela huset fullt av tassavtryck vilket jag nog skulle uppleva som ytterligare lite tråkigare. Ja, i alla fall. Under de minuter som hundarna var ute i trädgården och skötte sina morgonbestyr så hann det börja regna, så jag fick lik förbannat stå dubbelvikt och torka tassar. När jag hade ätit frukost var det dags för Dagens Taxpromenad (för den som undrar så följer inte Boris med på dessa rundor eftersom han är gammal och bara ska motioneras sparsamt p g a taskiga höfter). Gick ut i ett lätt duggregn som efterhand ökade till ett rejält ihållande regn som sedan fick inslag av snöblandat för att slutligen övergå till regelrätta flingor i storleksordningen dasslock som sedan minskade och övergick i regn igen, allt under samma promenad (som visserligen varade i närmare 3 timmar, men ändå). Var dyngsur när jag kom hem igen, och då menar jag verkligen våt ända in som man sa förr. Fick ställa mig i duschen och skala av mig alla kläder för att inte blöta ner hela huset, sedan fick jag vrida ur både jacka och byxor innan jag ens kunde hänga upp dom framför kaminen eftersom det verkligen rann om dessa plagg. Medan jag pysslade med allt detta så slutade det regna och när jag precis dråsat ner i fåtöljen framför brasan i torra kläder och med en stor kopp te så sken solen som om det vore minst april. Medan jag loggade in på banken för att sköta lite pekuniära angelägenheter så gick solen i moln och det började blåsa, inte bara lite normal blåst utan det kom rejäla kastbyar som fick träden att vaja betänkligt. Såg sen att det var klass 1-varning för mycket hårda vindbyar på Österlen och varför inte när redan allt annat väder har avverkats bara på en förmiddag liksom. Ser nu fram mot dimma, hagel och åska så är väl hela väderregistret avverkat. Medan jag skrev de två sista meningarna hann det även börja störtregna, så nu får det helt enkelt vara färdigpratat om vädret. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar