lördag 10 januari 2015

Stora snopp- och snippchocken

Ingen har väl undgått ANSTORMNINGEN av åsikter kring SVT:s låt om snoppar och snippor från programmet Bacillakuten.



I alla tider verkar folk ha haft åsikter om vad som är "lämpligt för barn" och det här var väl SYNNERLIGEN oskyldigt om ni frågar mig. Men nä, då sitter det ett antal såna där vetabäst-babianer och mässar om sexualisering och att "barn måste få vara barn" som om det handlade om någon himla porrfilm. Ännu värre när det höjs röster att låten/filmen är "transfobisk". Ursäkta mig, TRANSFOBISK. Det här är ett program som riktar sig till barn i åldersgruppen 3-6 år, jag vet inte om "könsidentitetskris" är så himla vanligt förekommande att man måste lägga in brasklappar i stil med "man KAN ha snippa men ändå identifiera sig som pojke" och vice versa i ett barnprogram. Inte för att jag vill förringa transpersoners rätt att vara, men det ÄR faktiskt så att den stora massan BESTÅR av cispersoner (sedär, då fick jag in ett av orden på 2014 års nyordslista också) och jag vet inte riktigt varför det ska ses som en kränkning att utgå från hur det brukar vara så länge man inte förnekar eller förlöjligar det ickenormativa. Men det här blir lite som när public service råkar nämna till exempel Spotify eller I-phone och sedan tvångsmässigt måste lägga till "det finns även andra tjänster där man kan strömma musik" eller "det finns även andra märken av smarta telefoner" bara för att det inte ska räknas som reklam.  Nu känns det som att man kan inte få säga att en tjej har snippa utan att man måste lägga till "en tjej kan också ha snopp" eller "det finns även personer som har snippa som identifierar sig som personer med snopp" eller hur fan man nu ska linda in det för att ingen ska ta illa upp och känna sig förbigången. I en djävla BARNVISA goddammit.

Som Fritjof Nilsson Piraten så klokt sa: Skriver man om en synål så är det alltid någon enögd jävel som känner sig träffad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar