lördag 10 januari 2015

Stormy weather

Nu är det väder igen! Igår var det först klass 1- och sedan klass 2-varning för stormbyar på Österlen och nu i eftermiddag är tydligen det dags igen. I affären pratade alla om att de hade eller skulle hem och "stormsäkra" och det har väl inte vi gjort mer än att vi alltid har batterier, batterilampor, batteriradio, ved och vatten på dunk hemma. Strömavbrott med kommunalt vatten är ju inte fullt lika illa som strömavbrott med egen brunn som drivs av en pump och en hydrofor som går på ström. Då har man EN SPOLNING och sedan är det knäpptyst, inget nytt vatten fylls på. Men med den kommunala vattenförsörjningen så kvarstår trycket i ledningarna lite längre tid, vi har varit strömlösa i ett dygn men ändå haft vatten i kranen. Är dock så präglad av obehaget med att leva med EN SPOLNING att jag har några 20-litersdunkar ståendes i källaren just in case. Med två kaminer med kokplatta och jättebra batteridrivna LED-lampor så klarar man ett längre strömavbrott rätt bra, men helst hoppas jag förstås att det inte blir något.

Hela internet är fullt av bilder med budskapet att nu ska julpyntet väck, men jag låter vårt vara kvar ett tag till. Anledning: Vårt enda pynt är tre adventsljusstakar i lika många fönster, inte som att vi har hela huset fullt av tomtar alltså, och jag tycker att nu under de tunga oxveckorna som följer så får man banne mig försöka lysa upp vad som kan lysas upp. Det har hänt att våra adventsljusstakar har stått kvar till slutet av februari, fast då har det väl varit lite lathet med i spelet också. Men januari och februari är rätt tunga månader om ni frågar mig.

Har lust att skriva något om det som hänt i Paris, men en bild får säga mer än tusen ord precis som vanligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar