tisdag 13 januari 2015

Fight the system, fight it back

Att börja jobba igen efter att ha varit ledig sedan den 19 december var väl något av en chock, kan jag ju meddela om det är någon som undrar. Att sedan åka och träna brutalt och organiserat i grupp när man knappt satt sin fot på ett gym sedan Jesus red in i Jerusalem på en åsna var väl också något av ett brutalt uppvaknande, ska väl medges. Men det är bra. Jag gillar rivstarter.
"Gym" är väl förresten att ta i. Tidigare tränade jag på ett  flashigt gym i Åhus, men det blev för stressigt. Jag tycker ju att om jag har bundit upp mig på ett slavkontrakt där jag betalar 299 kronor i månaden eller nåt sånt så vill jag ju åtminstone träna så mycket så att jag känner att jag får valuta för pengarna, och för mig är det kanske 2-3 gånger i veckan då. Men när jag tränade 2-3 gånger i veckan så tyckte jag att jag inte gjorde annat än att flänga hem från jobbet, stressa för att hinna gå ut med hundarna och tajma in mat innan det var dags att sätta sig i bilen och flänga iväg till gymmet och sedan stressa hem för att hinna varva ner innan det var dags att gå och lägga sig. NÄE, kände jag efter ett par år när jag pendlade mellan att antingen flänga fram och tillbaks till gymmet (och ska man plussa på bensinkostnaden till de där 299 kronorna i månaden så kändes det alldeles otroligt ovärt) eller hade dåligt samvete för att jag inte tränade (inte så mycket för den uteblivna träningen utan mer att jag betalade för någonting jag inte utnyttjade, snål som jag är).

Så det lade jag ner, men jag ville ju inte sluta träna, bara slippa flänga. Men bor man på landet är ju utbudet minst sagt blygsamt. Här i Ankeborg finns det Friskis & Svettis i skolans gympasal två dagar i veckan och även om jag försöker intala mig att det är bra träning, billigt och på gångavstånd så är det ändå SÅ. DJÄVLA. BORING med den här klämkäcka skutt- och dansgympan som de kör med. Jag har försökt flera gånger, men vi är inte gjorda för varandra, Friskis & Svettis och jag.

Åker därför till en närliggande gymnastikförening, för där har de ett riktigt schysst och framför allt prisvärt utbud av träningspass. Jag gillar ju pass och att någon står och gapar KOM IGEN ÖKA NU DÅ framför att vandra mellan flashiga träningsmaskiner som ser ut att kunna vara delar av något av NASA:s rymdprogram, och jag föredrar alla gånger att ligga och blåsvettas på ett lortigt gympasalsgolv bland ribbstolar och plintar framför att trängas mellan spegelväggarna med folk i tajta trikåer som vandrar mellan stationerna med ett papper med sitt lilla individuella träningsprogram på. Av olika anledningar har det blivit lite si och så med träningen den senaste tiden, men igår tog jag mig alltså i kragen och kom iväg. En timme senare vacklade jag ut från sagda gympasal på minst sagt stumma ben och kommer väl att stappla omkring som en pensionär ett par dagar nu. men så går det när man tillåter sig att förfalla. Det är bara att bita ihop och komma igen helt enkelt.

1 kommentar: