torsdag 16 januari 2014

Winter is coming, jag går i ide

Åhfyfan, nu ska det komma SNÖ. Mitt värsta väder tror jag och ibland vill jag döda folk som säger att de vill ha snö för att det "blir så ljust". JA, jag vill väl också kanske hellre ha en dekorativ centimeter som ligger kritvit och orörd och solen strålar från en klarblå himmel och man kan göra skidutflykter med ostsmörgås och varm choklad i termos någon gång, men så är det ju nästan aldrig. Åtminstone inte här i söder, här kommer det oftare en decimeter, minst, tung och stabbig blötsnö som blir till en gråbrun sörja som omväxlande fryser och smälter. Man måste oroa sig för halka när man kör bil (även om man själv kör lugnt och försiktigt så är ju världen full av DÅRAR och IDIOTER som inte gör det). Utöver det så måste man skotta, och det har jag väl egentligen inget emot SÅ, det kan man väl se som ett träningspass, det är väl mer det tröstlösa i att skotta och så vet man att det ska snöa igen. Utöver det så drar man med sig snö in som blir till små pölar av smältvatten som man går och trampar i när man minst anar det och så får man gå omkring med en blöt och kall strumpa på sin fd varma lilla fossing. Finns inget som kan sänka mitt humör till närheten av absoluta nollpunkten så snabbt som att trampa i en pöl inomhus (händer dessvärre alltför ofta eftersom Hilding har världens slafsigaste vattendrickningsteknik och det hade väl varit en sak om det bara hade varit området kring vattenskålen, men han kan mycket väl kan gå fem-sex meter och sedan dregla ut en sista munfull någonstans där man minst anar det. Men en charmig tax har minst tusen förlåtande drag och snön har inga alls). Och när det ligger en decimeter snö så kan man inte gå i skogen om man inte brinner av längtan efter att få ta ett steg fram och halka två tillbaks och inte komma någonstans och få stövelskaften fulla med långsamt smältande snö, och är det något jag HATAR så är det att inte kunna gå ordentligt utan bara kasa och glida fram och åter som en viljelös amöba. Alternativet är att bara gå där det är plogat, men det blir ju extremt tråkigt i längden att bara gå runt runt i vår lilla by. Så jämfört med det tar jag alla gånger en skånsk vinter i form av två-tre plusgrader, lätt duggregn och dimma. Som det har varit hittills, men nu är det alltså slut på det roliga.

Diagnos: Snödepression. No fun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar