fredag 11 november 2011

Om man lever i en ankdamm och är fullständigt tillfreds tror man snart att gölen är en ocean

Nu har jag bokat en weekend i Stockholm i början av december, då jag ska hedra huvudstaden med min närvaro och gå på kurs på en och samma gång. Jag är, om jag får säga det själv, en mästare på att boka grejer. Speciellt nuförtiden, när man har en någorlunda stadig ekonomi som tillåter att man kan unna sig lite mer än snäppet ovanför uteliggarlivet. Jag gillar att kolla upp tidtabeller, jämföra priser, läsa hotellrecensioner och slutligen hitta det ultimata alternativet som tilltalar både den snåla småländska själen (man vill ju ha både lyx och flärd men inte betala skjortan) och latmasken (man vill ju inte bo långt ut i Tjottahejti bara för att det råkar vara lite billigare) samt fegisen (nu när jag ska åka dit HELT SJÄLV gäller det att hålla sig till säkra områden. Alltså områden där jag hittar någorlunda utan att behöva trixa för mycket med tunnelbanesystemet. Helst ska det vara gångavstånd till allt så jag slipper lägga mitt bräckliga lokalsinne i SL:s smutsiga händer). Någon äventyrlig backpacker har det visst aldrig blivit av mig.

Känner mig riktigt nöjd med utfallet, särskilt ditresan som med Veolia Transport bara kostar 299 kronor. Biljett-typen heter passande nog SNÅLIS. Lite förnedrande, men det kan jag ta, de lite mer påkostade alternativen heter MELLIS och DYRIS, och det är ju inte så värst mycket fräsigare om jag får säga min mening. Veolia Transports tåg är ändå så gamla och sletna att de skulle kunna ha varit rekvisita till en film om andra världskriget, och blev man gladare av en förstaklassbiljett om destinationen var ett arbetsläger? Nej, precis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar