måndag 12 februari 2024

Jaha, men den här veckan började ju bra

Kom till jobbet, startade datorn, noterade att Outlook inte uppdaterats sedan i fredags klockan nånting, svor lite över det, skickade ett mail till supporten från telefonen, satte mig och skulle börja jobba och upptäckte att internet inte heller fungerade, och i och med det kom jag heller inte åt någonting i vare sig Teams eller Utforskaren. Jamen RÖVEN. Kopplade upp mig mot telefonen så nu funkar Teams men inte Utforskaren, och det är dokument i Utforskaren jag i första hand vill åt. Plus att allting går extremt l-å-n-g-s-a-m-t. Jahapp, det var ju en bra start på veckan, INTE. 

I fredags hade jag en intervju med en förhoppningsvis blivande ny kollega där magkänslan sa YES, så jag hoppas att det håller i sig. Sen lade min ena skärm av för gott, verkade det som i alla fall. Den hade ju dödsryckningar redan i våras, men blev väl rädd när jag beställde nya skärmar för sedan dess har den uppfört sig exemplariskt bortsett från när jag någon gång råkat knuffa till skrivbordet. Då har den svartnat och jag har fått putta och peta på den för att den ska vakna till liv, så det har väl varit något slags glapp någonstans i skärmens innandöme, har jag tänkt. Men i fredags lyste bara NO VIDEO INPUT retfullt mot mig oavsett vilka sladdar jag petade på eller drog ut och satte in igen, så det var väl bara att inse att den gjort sitt. Har haft den i säkert sex-sju år och det var en skärm som jag stal den från ett kontor som tillhört någon som slutat för längesen, så den var inte på något sätt ny när jag "fick" den. Så det var väl på tiden, men faan vad det är besvärligt för nuförtiden när det är standard att ha två skärmar, för det är ju inte bara att packa upp och ställa på skrivbordet och koppla in utan de sitter ju numera fastskruvade i ett stativ, så det blev till att hämta skruvmejsel och skruva bort den gamla och dit den nya och sen visade det sig att min webbkamera, som är av modellen som man klämmer fast på skärmen, inte passade eftersom den nya skärmen hade en mycket smalare kant än den gamla. Men det fixade jag med lite kanske IT-okonventionella klipp och klistra-metoder och samma sak gällande min BUSY LIGHT, som kanske är den mest onödiga grej vår IT-avdelning har tvingat på oss. För den som eventuellt inte vet vad en BUSY LIGHT är så är det en lampa som på något vis är kopplad till ens Teamskalender och som lyser grönt när man är "tillgänglig" och rött när man är upptagen i möten, samtal etc. De kan säkert fylla en funktion i ett kontorslandskap så att man inte bara dönar fram till någon som kanske då är upptagen med något viktigt, men på mitt jobb har alla egna rum och därför kom det här påbudet att BUSY LIGHT skulle börja användas mest som ett trött konstaterande att IT-avdelningen har för mycket tid att tänka och för lite att göra. Fast jag har kommit att gilla min gröna eller röda lampa, hehe. Dock satt den fastklistrad på baksidan av min gamla skärm, eller rättare sagt den sitter fast med en magnet och det var magneten som satt fastklistrad, men det löste jag med lite våld. Sedan upptäckte jag att jag saknade att ha kartongen med skärmen (som jag fram tills nu förvarat under mitt skrivbord) att lägga upp fötterna på när jag känner för det, så jag fick gå och hämta tillbaks den från kartongåtervinningen. En tom kartong kvalar såklart inte längre in som Världens Dyraste Fotstöd™, men ordningen är åtminstone återställd. 

Blev helt trött av detta bök, så det var tur att det var fredag eftermiddag och dags att bege sig hemåt. Åkte till Willys och handlade, hade egentligen planerat att göra soppa till kvällsmat men gick förbi Picadeli-disken och såg att de hade dillpicklade morötter så det fick bli sallad istället. Kom hem, tog med hundarna ut i skogen, kom hem igen, tränade, damp sedan ner i soffan med en bok, slumrade lite tror jag, sen var det dags för sallad och House of Cards, vi är nu på sista säsongen och jag tycker den är den sämsta men nu får vi bara harva oss igenom den. Sen ska vi se på True Detective som ju alla säger ska vara "lika bra som första säsongen". Jag gillade första och andra, men tredje såg vi nog aldrig ens klart. 

Gick och lade mig tidigt pga den gamla vanliga fredagströttheten. I lördags gick jag en långpromenad, kom på efter kanske 1,5 km att jag glömt starta Samsung Health, så det blev "bara" 12,6 kilometer registrerade. Jag kör ju "gå från Fylke till Mordor"-utmaningen även i år med målet att komma fram tidigare än föregående år (nådde Mordor 21/12 2023) men får enligt mig själv bara räkna sådant som  verkligen registrerats under "promenad" i Samsung Health. Aja, ligger hur som helst nästan 2 veckor före 2023 så de där 1,5 km kan jag klara mig utan tror jag.

Kom hem, tränade pilates, städade hönshuset, åt lunch och kollade på ett avsnitt av Love is blind Japan, sen låg jag mest på soffan och läste resten av eftermiddagen innan det var dags att laga middag, äta den och titta på House of cards. Igår var väl i stort sett bara en upprepning av lördagen minus hönshusstäd och plus att jag åkte till stallet på årsmöte på kvällen. Blev invald i styrelsen så nu är jag officiellt tillbaka i föreningslivet som jag älskar att hata. Men det är okej och de andra i styrelsen känns också okej, hittills i alla fall, hehehe. 

Åkte hem, åt middag, kollade på House of Cards, gick och lade mig och läste. Somnade, vaknade av att min man gick och lade sig, gick och lade mig i Flickrummet™ och somnade förhållandevis snabbt. Nu väntar en vecka med mycket jobb, om jag bara hade kunnat. Får väl roa mig med att städa till supporten behagar vakna till liv. Suck. Stön. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar