fredag 2 februari 2024

Till stallet istället, v 5 2024, pt 2

Hela dagen igår gick jag omkring med en obestämd irritationskänsla i kroppen för den där lösryckta frasen som jag råkade höra ridlärare V säga till någon att Jag har ju lovat [Häxan] att de ska få hoppa lite nästa gång det är hoppvecka eller hur det nu var. Ju längre dagen gick, desto mer tänkte jag att NÄE, nu får jag banne mig säga ifrån för det var verkligen inte de här förutsättningarna som gällde när jag "signade upp" för den här gruppen. Vi hoppade ju någon gång i höstas, det kanske var förra hoppveckan? och då tänkte jag att jaja, en gång är ingen gång men ska det vara att vi ska hoppa var femte gång finns det ju ingen anledning att kalla det dressyrgrupp för då är det ju som en vanlig grupp och då vet jag inte heller varför jag ska betala extra för att rida i en dressyrgrupp, då kan jag ju lika gärna använda dom pengarna för att rida på drop in och skita i att göra det de veckor det är hoppning, osv osv osv. Det tråkiga är att de andra i dressyrgruppen gärna hoppar, så kände på mig att det kunde bli dålig stämning av en sådan diskussion, och jag gillar ridlärare V väldigt mycket och hon försökte väl säkert bara vara snäll (sen att jag inte tycker att man behöver vara särskilt snäll mot Häxan är en annan sak, men ridlärare V har ju inte känt Häxan sen Jesus red in i Jerusalem på en åsna som jag har), och Häxan är ju en sån som kan gå över lik för att få sin vilja igenom, men jag kände att nej minsann, JAG tänker inte vara det liket som hon ska trampa på. Eldade upp mig så pass inför denna diskussion som sedan aldrig blev av, för det var aldrig ens tal om att vi skulle hoppa. Hahaha, vilket antiklimax. Istället red vi "klockan" som är en övning där man rider på en stor volt med en bom klockan 12, klockan 3, klockan 6 och klockan 9. Först red vi "klockan med Musse Pigg", detvillsäga en volt utåt vid varannan bom, i trav och det gick bra, Köttbullen kändes väldigt fin och samarbetsvillig. Sen var det "klockan" i galopp med volt i volten vid en av bommarna, det gick ganska bra i vänster varv och mindre bra i höger, dels är det Köttbullens svaga varv och dels började hon bli trött. Hon har ju svårt med galoppen rent generellt och till det ganska dålig motorik (även om den blivit hundra gånger bättre sen jag började rida henne, eller nu låter det som att jag tror att det är min förtjänst och det tror jag inte mer än möjligtvis pyttelite delvis) och kommer det en galoppbom och hon inte kommer exakt rätt så bryter hon hellre av till slängtrav istället för att länga eller korta sig så att det ska stämma. Nu tyckte hon dessutom att det blev jättejobbigt att gå inåtställd så vid ett tillfälle spände hon halsen och sköt ut bogen och jag hann inte parera och så red vi in i ett hinderstöd så det välte. VÄRDIGT. Eller kanske inte. Aja, är ändå nöjd fast kanske mest över att slippa den där icke-hoppningsdiskussionen, hehehe. Här kommer en bild på min älsklingsponny, mvh Anna 10 år. 





2 kommentarer:

  1. Nei NÅ ble jeg overrasket. Som man alltid blir når noen man leser om presenteres med bilde.

    SvaraRadera
  2. Haha, samma här. Jag hade tänkt att Köttbullen var brun och absolut inte med så mycket tecken. Kanske bara en stjärn. Nåja, kul att få ett ansikte till "personen"😉
    Carina

    SvaraRadera