tisdag 19 september 2023

Till stallet istället, v 38 2023, pt 1

När jag kom till stallet igår så noterade jag att Tösen redan gått en lektion och var lite svettig (igår var det typ 20 grader tung, klibbig värme redan tidigt på morgonen), vilket fick mig att undra om hon skulle förvandlas till 500 kg deg för mig att fösa runt fyrkantsspåret. Vill minnas att förra gången jag red henne, alltså inte förra veckan utan förra hösten var det väl (fick såklart kolla upp det för ingen vill ju sväva i ovisshet), så var det stor skillnad på om hon gått lektionen innan eller inte. Men det gick faktiskt bra! Nu hade jag ju fått lite tips av ridlärare A redan förra veckan om hur jag skulle tänka kring stelheten, så jag var supernoga med att ställa igenom i varje hörnpassering, och sen var det som att när man bara gjort det några gånger (inte utan ansträngning kan tilläggas) så släppte hon efter och blev mjuk och följsam. Sen hjälpte det såklart att vi red mycket lösgörande övningar. Vi red serpentiner med övergångar i trav (utan stigbyglar) och sedan i galopp (med stigbyglar) och bortsett från serpentinerna i galopp som blev lite sådär, för då var vi båda ganska trötta, så kändes hon jättebra. Mjuk och härlig, bjöd på hyfsat framåt (utom som sagt i slutet då luften gick lite ur henne) och på det hela taget en bra känsla. Mmm. Bra känsla till häst? Kan kanske vara den bästa känslan i hela världen. 
Nästa vecka är det teori, veckan därpå är det markarbete och sedan hoppning. Få se hur jag gör med hoppningen. Första gången jag red Tösen (hösten 2019) så hoppade vi, och det gick väl rätt så bra med tanke på att hon då var rätt ny, och jag har sett henne hoppa med andra i min grupp många gånger och det har väl aldrig varit några konstigheter, tror till och med hon var med och tävlade nu när klubben ordnade en enstjärnig hopptävling härförleden. Men det behöver ju inte betyda att jag kommer att vilja hoppa henne igen, hehe. Aja, får väl se hur jag gör. Behöver ju inte bestämma mig förrän måndag vecka 40, hehe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar