fredag 8 september 2023

Till stallet istället, v 36 2023

Det där med att skippa teorin förra veckan visade sig vara ett dåligt drag. Går ju i en dressyrgrupp, där rider vi dressyr. Men det finns dom i dressyrgruppen som även gillar hoppning, och igår var det hoppning för övriga lektioner och eftersom det då ändå står hinder framme så hade de snackat sig till att vi väl kunde hoppa lite. Och ja, är man inte där och kan protestera så får man ju skylla sig själv (sen kanske jag ändå hade blivit nedröstad för jag är nog den enda som så att säga är "emot" hoppning, de andra är mer utspridda på skalan "jo, men det är väl kul ibland" till "hoppning är toppen"). 

Så hoppning blev det, fast bara över så pyttesmå kryss att inte ens jag behövde oja mig över det. Kände direkt på Köttbullen att hon minsann hade behövt ett rejält dressyrpass, för hon spjärnade emot något kopiöst så fort jag tog i högertygeln. Fick rida henne på volt i höger varv och ha helt lång vänstertygel så att hon skulle kunna stretcha ut halsen lite, men det hade behövts mer lösgörande. Men hon var pigg och framåt och till skillnad från mig tycker Köttbullen att hoppning är kul. Först hoppade vi ett hinder på volt och det gick bra, sen skulle vi hoppa en liten serie med relaterade avstånd och där tyckte Köttbullen att det gick för långsamt så hon drog upp tempot betydligt mer än vad jag tyckte var behändigt. Men ja, det gick väl också bra. Sen var Köttbullen riktigt uppspelt och när vi skrittade av efteråt så började hon takta som ett himla fullblod. I vanliga fall när vi skrittar av så drar hon benen efter sig och vi brukar komma en kvart (nåja) efter alla andra ifall vi skrittar av utomhus.  Men nu var hon plötsligt yster, trots att svetten rann om henne för det är ju inte precis svalt i ridhuset.  

Aja, nästa vecka ska det väl bli ordning på torpet hoppas jag. Dvs DRESSYR. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar