torsdag 31 december 2020

Hejdå 2020

 Jamen vad passar väl bättre än att avsluta året med en lista? Samma som förra året, James? Såklart! 


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jobbade hemma betydligt mer än tidigare. Annars var nog det mesta sig likt ändå?

2.Höll du några av dina nyårslöften?
Så här skrev jag för ett år sen: 
JOBBA MINDRE. Sen kommer, utan inbördes ordning: träna mer med Tage (kanske tävla), vara hemma mer, läsa mer böcker, odla mer, säga nej till sådant som jag inte vill, försöka sluta att irritera mig på saker jag ändå inte kan göra något åt (målbild: en gås. En stor sävlig gås som allting bara rinner av. Det ska bli jag 2020), cykla mer med min elcykel. Och promenera mer, har jag definitivt kommit fram till under de första dagarna av min julledighet där jag har unnat mig långa långpromenader. Älskar ju långa promenader och det får mig att må bättre både fysiskt och mentalt, men när jag är stressad har jag en tendens att välja bort dom, tycka att jag inte har tid och istället för att ta mig tid så tycker jag synd om mig själv och ska unna mig att sitta i soffan och dumsurfa. Det är dumt. Det ska jag göra mindre. Men först och främst: JOBBA MINDRE. Nu får det fan i mig bli så.  

Och utfallet blev så här: Jag jobbade periodvis mindre, men periodvis också asmycket. Nu i höst och vinter har det lutat mer åt asmycket, men jag har nog haft någon period tidigare där det åtminstone har varit okej. Men det blir fail på den, det blir det. Jag tränade mer med Tage och han blev faktiskt viltspårchampion i somras. Tävlade dock ingenting bortsett från i viltspår, men det beror nog mest på att nästan alla tävlingar blev inställda. Delvis check på den. Hemma mer vet jag inte om jag har varit, men kanske? Jag tycker nog i alla fall att jag är bättre på att både säga nej och att inte irritera mig på saker som jag inte kan göra något åt även om det fortfarande kan bli bättre. Delvis check. Cyklat mer med elcykeln - check. Promenera mera - delvis check, för jag fick ju artros i knät och då var det inte läge. Men det har ju blivit bättre så nu är jag på gång igen.  

3. Kommer du att ge några nya?
Jamen jag fortsätter väl att tjata om att jag ska jobba mindre. JOBBA MINDRE ALLTSÅ. Generellt får jag väl fortsätta med 2019 års löften eftersom de flesta bara verkade vara halvvägs i land. Jobba mindre, säga nej till trökigt, vara en gås istället för att älta, cykla mer, promenera mer, även generellt försöka träna lite mer med hundar och med mig själv. Rida mer. Odla mer. Dumsurfa mindre. INTE TACKA JA TILL NÅGOT STYRELSEUPPDRAG I NÅGON IDEELL FÖRENING. Det får väl räcka där. 

4. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, eller en medarbetare på jobbet i alla fall. 

5. Dog någon som stod dig nära?
Nej (om inte Sven Wollter räknas. Obs, jag kände inte honom personligen. Men det var deppigt när han dog).  

6.Vilka länder besökte du?
Inga? Eller var jag i Danmark en hastig sväng innan pandemin? Nej, det var nog 2019. 

7. Är det något du saknar år 2020 som du vill ha år 2021?
Jag har ju inte direkt varit personligt drabbad av pandemin, men det är klart att jag vill att den ska försvinna. 

8. Vilket datum från år 2020 kommer du alltid att minnas?
12 mars när det gick ut ett påbud från vår högsta ledning att alla som kunde skulle jobba hemifrån de kommande tre veckorna för att minska risken för smittspridning. Så overkligt att packa ihop och säga "vi ses i...eh, april?". Och det var ju bara början, skulle det ju visa sig.  

9. Vad var din största framgång 2020?
Tages viltspårchampionat. Lite ryttarmässiga framgångar med Köttbullen också. Har även klättrat en del i jobbmässiga sammanhang, även om det större delen av året mest kändes som motgångar. 

10. Största misstaget?
Säkert många, men just nu kommer jag inte på ett enda. 

11. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Fick artros i knät. Det var deppigt, men nu är det bättre igen och det förde även med sig att jag tog tag i min träning igen. Annars har jag - peppar peppar - inte ens varit förkyld. Har ju mina vanliga krämpor med axlar/nacke och tillhörande spänningshuvudvärk, men det är ju inget nytt under solen så att säga. 

12. Bästa köpet?
Min nya elcykel KARIN. Och min nya ridhjälm. 

13. Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom nödvändigheter som bensin/diesel, bränslepellets och mat så var det väl KARIN och ridning för egen del. Sedan har jag även stöttat delar av min familj ekonomiskt när de haft det knapert. 

14.Gjorde någonting dig riktigt glad?
Jamen det är väl det gamla vanliga: familjen, djuren, trädgården, skogen. 

15. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2020?
Inga alls. 

16. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag skulle nog generellt säga gladare och även jämnare i humöret. 

17. Vad önskar du att du gjort mer?
Odlat kanske. Jag började i stor stil, men hade möss i växthuset som åt upp allting jag sått, och sen kom jag av mig lite och orkade inte riktigt börja om. 

18. Vad önskar du att du gjort mindre?
Jobbat och dumsurfat. 

19. Hur tillbringade du julen 2020?
Jag och min man var ensamma och det var som vilken sketen torsdag som helst. Sen hade vi ett litet fir med barn och barnbarn i söndags.

20. Blev du kär i år?
Inte mer och inte mindre än innan. 

21. Tv-seriefavorit?
Jag har nyligen sett två riktigt bra tv-serier: Unbelievable och The Stranger på Netflix. Dom nästan sträcksåg jag. Plus den norska Home for Christmas, den var mysig om än förutsägbar. Jag och min man har också varit helt besatta av The Crown. 

22. Bästa boken du läst i år?
Kan ej välja en, men de här böckerna fick högst betyg på min läslista i år: 
Främlingen av Elly Griffiths
Skuggjägaren av Camilla Grebe
Mellan djävulen och havet av Maria Adolfsson.
Gammelgrav av Erik Nilshammar. 
50 stater och 10 blånaglar av Anders Forselius.
I mörkret av Cara Hunter. 
Flickan i skogen av Sam Lloyd
Irrbloss av Elly Griffiths

23. Största musikaliska upptäckten?
Ingen.

24. Något du önskade dig och fick?
Inte som jag kan komma på sådär rakt av. Jag önskade dock att min man skulle få ett nytt jobb och att min dotter skulle komma in på sin utbildning (check på båda). Men för egen del minns jag inget särskilt.   

25. Något du önskade dig men inte fick?
njae.

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2020?
Jag red islandshäst med min man, och sedan åt vi lunch på en uteservering i Simrishamn. 

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mindre jobb? Annars som sagt, har inte varit så personligt drabbad, men det är klart att det hade nog varit avsevärt trevligare om det inte varit en pandemi. 

28.Vad fick dig att må bra?
Samma som ovan, familjen, djuren, trädgården, skogen. 

29. Vilken kändis var du mest sugen på?
Ingen. 

30. Vem saknade du?
Min bror.

31. De bästa nya människorna du träffade?
Lite kul folk i mina hundkurser. 

32. Bästa maten?
Den man äter i spårskogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar