fredag 11 december 2020

When the bomb drops it'll be a bank holiday, everybody happy in their tents and caravans, everybody happy in their ignorance and apathy

 Idag har jag varit på banken. Det händer ju inte direkt årligen om man säger så, förra gången var omkring år 2014. Mitt ärende då var detsamma som nu, att föra över lite pengar från ett konto som jag har haft ända sedan Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Mina föräldrar öppnade det till mig på den gamla goda Föreningsbanken i min hembygd, det var kanske inte så länge sedan så att jag även fick en sparbössa i form av en elefant för att ytterligare uppmuntra ett strävsamt leverne, men inte långt ifrån heller. Det kontot har sedan levt ett eget och ganska stillsamt liv för sig själv, fristående från mina andra pekuniära förehavanden, och jag har tyckt att det har varit lite gött att ha det så. Mina (kanske lite smartare) syskon har för längesedan avslutat dessa konton, men jag föredrar att ha det kvar fast låtsas som att det inte finns, och av den anledningen kan det också gott få vara lite krångligt att komma åt dessa slantar. Typ att man måste ta sig till en fysisk bank, fylla i en blankett, ta nummerlapp och visa legitimation i kassan istället för att bara sitta och knappa lite i sin bank-app och föra över pengar hit och dit. 

På senare tid har kontot dock blivit lite mer tillgängligt för sedan i somras någon gång blir jag ombedd att "välja profil" när jag loggar in på internetbanken, och så kan jag titta på mina pengar men inte mer än så.  Föreningsbanken gjorde ju för många år sedan någon fusion med Sparbanken och blev först Föreningssparbanken och sedan Swedbank. Själv har jag varit kund i Ankeborgs Sparbank, som är/var en fristående sparbank som nu har gått ihop med några andra skånska fristående sparbanker och blivit Sparbanken Skåne. Som är en del av Swedbank fast ändå inte på något konstigt sätt som jag inte orkar engagera mig i. Det var i alla fall till ett av deras bankkontor som jag idag tog mig för att göra en liten transaktion från ovan nämnda konto till min brors konto eftersom vi har lite business ihop. Sedan jag var där sist hade de blivit en "kontantfri" bank, men det skulle väl inte spela någon roll tänkte jag (naivt), det är ju bara att fylla i en lapp och lämna till kassörskan och resten som sker är ju elektroniskt, ettor och nollor som skakas runt i något system. Nä, men det där bordet med uttags- och insättningsblanketter och penna i en liten kedja försvann visst samtidigt med kontanterna, så planen stupade redan i inledningsskedet. Fick förklara mitt ärende i kassan för Julia 19 år, som förmodligen aldrig hört talas om vare sig Föreningsbanken eller uttagsblanketter. Hon bad att få min legitimation och knappade in mitt personnummer och blev sedan fundersam. "Vilket konto sa du att det gällde?" och jag rabblade upp kontonumret som hon inte kunde se. Jag hävdade ju då att jag kunde se det i min internetbank, problemet var att jag bara kunde se men inte röra, och hon bad mig logga in och visa. Gjorde det, men nähä, det här med att "välja profil" funkade visst inte i appen. Fick öppna webbläsaren i telefonen och logga in i detta pyttelilla fönster med och ladda ner mitt djävla kontoutdrag och då skulle plötsligt någonting uppdateras och allting tog tusen år men till slut fick jag fram vad jag skulle. "Kan det finnas någon bankbok kopplad till detta konto?" undrade Julia och jag svarade lite svävande att det var nog tänkbart att det funnits en fysisk sådan från början, men att den hade nog avvecklats någonstans på vägen mellan Föreningsbanken-Föreningssparbanken-Swedbank. Ja, men om det var bankbok så var det plötsligt jättekrångligt och om det rörde sig om mer än 5000 kronor så skulle detta aviseras 6 månader i förväg, menade Julia. Jag protesterade och sa att jag gjort transaktioner utan bankbok i modern tid så det måste väl funka även nu? Det kunde Julia inte svara på utan hon var tvungen att ringa någon på Swedbanks huvudkontor och kolla. Och det kan jag säga att det var inte bara att. Det var koder som skulle knappas in och läsas upp och dubbelkollas och så bytte man sida och vips så krävdes det nya koder och det var Adam Bertil Cesar David hit och dit nästan som en hemlig militär operation, och sedan skulle det läsas upp information från det pyttelilla kontoutdraget på min telefon som vi stod och puttade fram och tillbaka under den Coronasäkrade plexiglasskivan bakom vilken Julia befann sig. 

Ah men till slut kom lösningen och då var det att jag skulle ladda ner Swedbanks bank-app vilket jag gjorde medan Julia gjorde mig till kund där på något sätt. Så nu har jag mitt f d hemliga och svårtillgängliga konto lika tillgängligt som allting annat. Röven. Sen är det alltid lika nervöst att föra över pengar till någon annans konto. Då ska man ju lägga till den personens clearing- och kontonummer samt namnge kontot. När det är ett bankgiro- eller plusgirokonto så kan man ju enkelt "hämta mottagarnamn". Men jag tror inte att det sker någon sådan koll när man knappar in någons privata kontonummer, vilket känns lite nervöst nu när jag har slantat över en rätt saftig summa. I min värld i alla fall, jag antar att Jacob Wallenberg knappast skulle höja ögonbrynen men allt är ju relativt. Så nu är jag lite nojig, vad händer om jag har satt in pengarna till någon annan? Kan man få dom tillbaks, är de för alltid förlorade, vad händer? Illuminate me, pls. 

PS Tror inte att jag har gjort det alltså, för jag har både dubbel- och trippelkollat, men MAN VET JU ALDRIG I DESSA TIDER. Mvh nervös

3 kommentarer:

  1. Ja, att vara analog i dessa tider är inte lätt. För nagon manad sedan skulle min internetbank plötsligt byta metod, och det som funkade sa bra med password och kod via sms, skulle nu scannas med en s.k. smartphone. Jag har en men vill inte att Apple ska ha möjlighet att hacka sig in i mina konton, sa jag beställde en "grej", kostade ca 450 SEK, sa att jag nu kan betala mina räkningar.

    Apple har nämligen räknat ut vart jag bor utan att jag angivit det, fast de har fel hus-nr. Jag gillar inte när storebror ser mig.

    MVH, det var nästan alltid bättre förr :)

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åtminstone kunde man hämta pengar på banken, köpa tågbiljett på stationen och skicka brev på posten. Ändå rimliga krav, kan jag ju känna.

      Radera
  2. Fast just det funkar fortfarande hos oss. Var pa banken för nagra ar sen och tog ut en större summa, inga problem. Biljett köpte jag pa den lokala tagstationen för nagra veckor och posten, ja den kommer som ett brev pa posten. Vi har t.o.m lördagsutdelning. Det du!

    Annika

    SvaraRadera