tisdag 8 december 2020

Tröttmössa

Åh vad skönt att kunna gå och lägga sig tidigt på en måndag, det är man ju verkligen inte van vid, tänkte jag igår morse för när jag vaknar (väcks) på morgonen (04.00) så famlar jag alltid efter en positiv tanke som ska bära mig genom dagen eller åtminstone ge mig en enda anledning att gå upp istället för att ge upp, somna om och sova till långt fram på eftermiddagen (har förvisso aldrig hänt, men känslan är densamma varje morgon). Något kul som ska hända, att det snart är helg eller som igår då, bara att ingenting ska hända och jag kan vara hemma och slappa. Många tror att eftersom jag är en s k morgonmänniska så skuttar jag med ett skratt ur min säng och valsar omkring som i ett lyckorus bland gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol. Ingenting kan vara mer felaktigt, morgnarna är min absolut värsta stund på dagen där allting är jobbigt och absolut ingenting känns roligt. Men det går fort över och sen är jag redo att skalla dagen. Njuter enormt av känslan av att snudd på ha avverkat halva arbetsdagen innan fan själv fått i sig vällingen och att hela tiden liksom ligga lite före alla andra. Så här års förstår jag inte ens hur folk som har vanliga arbetstider STÅR UT? Mörkt när man åker till jobbet har väl alla, men jag har ju i alla fall (rent teoretiskt åtminstone) ett par timmars dagsljus när jag slutar. Igår var jag på massage efter jobbet och kom därför inte hem förrän 15.30. Skyndade ut till hönsen för att liva upp deras tillvaro med lite rester från söndagsmiddagen, men då hade de redan intagit sina platser på sittpinnarna och sa tack, men nej tack. Så pass bistra tider nu alltså. Men snart är det vintersolstånd och sen vänder det ju, även om det dröjer innan man märker det. 

Ja, i alla fall, utnyttjade jag då min ofrivilligt lediga måndagskväll och gick och lade mig tidigt? Nähädå, istället satt jag uppe till halv elva och glodde på Sverige-Ryssland i handbolls-EM. Fattar inte varför matcherna måste vara så djävla sent, Danmark ligger ju inte precis i en annan tidszon och det är ju inte som att det finns en publik som man måste ta hänsyn till I DESSA TIDER. Spännande match dock, synd att det blev förlust. Men eftersom Sverige redan var klara för mellanrundan så var det väl inte hela världen kände jag. I pausen och eftersnacket satt jag och kollade på fröer, velar lite om jag ska bunkra fröer från engelska fröfirmor nu innan Brexit eller ej. Det är ju billigare, men å andra sidan så brukar det ju inte bli så särskilt billigt i slutändan eftersom man (jag) alltid beställer avsevärt mer än vad man (jag) egentligen behöver (speciellt surt i år eftersom mössen åt upp allt jag sått i växthuset). Men så kom nya Impectakatalogen igår och shit alltså vad dyrt? kände jag. Såatteh, jag vet inte. Får väl suga lite på den karamellen. Ikväll ska jag gå och lägga mig tidigt (haha) och imorgon ska jag jobba hemma så då får jag ändå lite "sovmorgon" hoppas jag. Ska lämna bilen på service efter jobbet och baxa mig hem med buss från grannbyn. Bäää vad jobbigt. Nu blev jag trött på riktigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar