torsdag 31 december 2020

Bokåret 2020

Bokåret 2020 var väl rätt okej. Totalt läste jag 69 böcker (plus fem som jag påbörjade men inte avslutade p g a tråkiga, och inklusive sex böcker av James Herriot som kanske inte riktigt ska räknas ändå p g a att jag läst dom innan? Aja, skitsamma, nu är de medräknade), att jämföra med 52 st 2019. Hade nästan glömt bort att 2019 var ett sånt rövår om det nu kan mätas i mängden böcker man läser, men jag tror kanske inte riktigt det hänger ihop. 2018 läste jag 75 böcker, och 2018 var inte heller någon sinekur. 2017 kom jag upp i 70 stycken. Alla år läser jag alla böcker av Lisbeth Pahnke och Nan Inger Östman så fort jag är stressad. Finns inget bättre botemedel mot stress än att försjunka i en hästbok från 70-talet, sanna mina ord. 

Det här är de böcker jag läste 2020:

Krisläge av Lucie Whitehouse. Betyg: 2
Moratorium av Monica Rehn. Betyg: 4
Nio främlingar av Liane Moriarty. Betyg: 3
Varje steg du tar av Lisa Jewell. Betyg: 4
Fallet av Lars Wilderäng. Betyg: 3
Ett hem att dö för av Lina Arvidsson. Betyg: 3
Herravälde av Elin Olofsson. Betyg: 4
När alla klockor stannat av Ninni Schulmann. Betyg: 3
Sista färjan från Ystad av Karin Alfredsson. Betyg: 3
Väggen av Marlen Haushofer. Betyg: 1
Person okänd av Susie Steiner. Betyg: 4
En dag ska jag berätta om mamma av Karin Thunberg. Betyg: 1
Främlingen av Elly Griffiths. Betyg: 5
Skuggjägaren av Camilla Grebe. Betyg: 5
Slutet på världen som vi känner den av Erlend Loe. Betyg: 4
My bloody Valentine av Christine Détrez. Betyg: 2
Hej då, vi ses väl? av Linda Åkerström. Betyg: 2
Flickan i brevet av Emily Gunnis. Betyg: 3
Dödens flod av Dervla MacTiernan. Betyg: 3
Hennes värsta mardröm av Peter Swanson. Betyg: 3
Ut ur skuggorna av G.R. Halliday. Betyg: 2
Mellan djävulen och havet av Maria Adolfsson. Betyg: 5
Råttkungen av Pascal Engman. Betyg: 3
Nyårsfesten av Lucy Foley. Betyg: 4
Klättra så högt du vill för du är ju ändå redan död av Lina Schollin Ask. Ej betygsatt. 
En sista vinter av Håkan Norebäck. Betyg: 2
Terapeuten av Helene Flood. Betyg: 4
Flickorna utan namn av Mikaela Bley. Betyg: 2
Ödesmark av Stina Jackson. Betyg: 4
På liv och död av Gitte Nilsson och Niklas Bodell. Betyg: 1
Institutet av Stephen King. Betyg: 3
Det enda rätta av Susanne Boll. Betyg: 1
Beatrice av Lina Bengtsdotter. Betyg: 4
Ett rum fullt av lögner av Nicci French. Betyg: 4
Tre små lögner av Laura Marshall. Betyg: 3
Blodsband av Edvard Fenvik. Betyg: 4
Nattspår av Karin Aspenström. Betyg: 4
Där kräftorna sjunger av Delia Owens. Betyg: 3
Rolf av Malin Lindroth. Betyg: 3
Den osynlige vännen del 1 av Stephan Chbosky. Betyg: 3
Svärmodern av Moa Herngren. Betyg: 3
To my Love av Karin Aspenström. Betyg: 1
Den osynlige vännen del 2 av Stephan Chbosky. Betyg: 2
Än sjunger hon inga sånger av Susanne Fellbrink. Betyg: 4
Familjen Lambs hemlighet av Lisa Jewell. Betyg: 4
Gammelgrav av Erik Nilshammar. Betyg: 5
Curare av Martin Rössel. Betyg: 3
50 stater och 10 blånaglar av Anders Forselius. Betyg: 5
Nämn inte de döda av Christina Wahldén. Betyg: 4
I mörkret av Cara Hunter. Betyg: 5
Säg inget om Lydia av Celeste Ng. Betyg: 3
Allt som var mitt av Cissi Wallin. Ej betygsatt.
Det sista livet av Peter Mohlin och Peter Nyström. Betyg: 3
Goda grannar av Mattias Edvardsson. Betyg: 2
Flickan i skogen av Sam Lloyd. Betyg: 5
Den åttonde tärnan av Eva Franz. Betyg: 3
Rotvälta av Tove Alsterlind. Betyg: 2
Själarnas ö av Johanna Holmström. Betyg: 2
Irrbloss av Elly Griffiths. Betyg: 5
Nattsångaren av Johanna Mo. Betyg: 3
Alltid en dotter av Amy Engel. Betyg: 4
Likblomman av Anne Mette Hancock. Betyg: 2
Om dom bara kunde tala av James Herriot. Ej betygsatt
Alla mina fyrfota vänner av James Herriot. Ej betygsatt
Nästan bara rara djur av James Herriot. Ej betygsatt
I vår herres hage av James Herriot. Ej betygsatt
Den flygande veterinären av James Herriot. Ej betygsatt.
Yorkshire i mina drömmar av James Herriot. Ej betygsatt.
Din stora kärlek av Liane Moriarty. Betyg: 3

Orkade ej läsa klart-listan:
Syskonen av Tessa Hadley
Kattjakt av Emma Vall
Törnrosor av Stephen King & Owen King
Jackie av Annie Svärd
Barnbruden av Anna Laestadius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar