onsdag 13 december 2017

Till stallet istället, v 50, pt 1

Den här veckan blev det ingen drop in-ridning i måndags p g a att jag och Jenny skulle träffas och dricka vin och tala ut om livet och universum och allting, och det är en så viktig aktivitet som är så svår att få till så när vi väl hittar en gemensam lucka i våra späckade scheman så får nästan allting annat stryka på foten. För min del var det väl ingen enorm uppoffring eftersom jag visste att jag skulle rida igen ett missat ridtillfälle på tisdagen. Igenridningen skulle ske i den nya gruppen som vi ska börja i nästa termin. Eller, nu visade det sig att det faktiskt fanns plats redan från och med nästa vecka, så vi kör på den varianten istället.

Jag fick ha Bulldozern, och det var en så sjukt rolig lektion! Först var hon lite överladdad och stark, för det hade varit hoppning lektionen innan och det tycker hon är så himla kul. Men hon lugnade ner sig och blev jättefin. Vi red först en övning som gick ut på att vända rätt upp vid C, rida skänkelvikning i sicksack mellan koner på medellinjen och sedan vända varannan gång vänster och varannan gång höger vid A, vände man till höger så var det skritt-travövergångar på långsidan ner till C, vände man till vänster så var det galoppfattningar och övergång till trav på den långsidan. Efter det vände vi snett igenom i trav och gjorde skänkelvikning under lättridning (sjukt svårt) och sedan tempoväxlingar på långsidorna. Sedan red vi på volter och jobbade mer med övergångar och slutligen var det galoppfattningar från skritt. Gick bra i höger varv, i vänster varv som vanligt lite sämre och sedan kom vi till det läget när Bulldozern blir överladdad för att andra hästar får galoppera men inte hon, så det var rätt svårt att få till den där skritten mellan fattningarna för då skulle hon bara takta och tvära och ville kasta sig iväg. Aja, någon fattning blev väl åtminstone hyfsad, men där finns ju lite att jobba på om man säger så. Men sjukt kul lektion och idag har jag t-r-ä-n-i-n-g-s-v-ä-r-k som heter duga. Fick en bra känsla för gruppen så det ska bli jättekul att rida i den fortsättningsvis. Enda minuset är att det är sista lektionen för dagen och förutom att ta hand om hästen man ridit ingår det även att kvällsfodra hela stallet efteråt. Så jag är inte hemma förrän efter mitt normala läggdags och det känns ju lite halvtungt idag. Men jag skyller det på att min man stod i duschen när jag kom hem, och det kändes som att han stod där halva natten innan jag kunde få komma till tvagning, plus att jag var "lite uppe i varv" så jag kunde inte somna på direkten efteråt. Men det är väl helt enkelt smällar man får ta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar