måndag 4 december 2017

Alien Covenant

Min man har en förkärlek för att stå och rota i såna där dvd-fyndkorgar där det i 99 fall av 100 bara ligger skitfilmer. Själv minns jag knappt när jag köpte en film senast, och det säger jag inte för att jag är så ball och laddar ner allt för i de sista skälvande veckorna av nåden år 2017 fattar jag fortfarande inte hur man bär sig åt. Men sen vi skaffade både Netflix och HBO Nordic så känner jag att mitt behov av film och tv-serier är uppfyllt. Men min man tycker annorlunda och hembringar då och då en näve dvd-fodral med för det mesta rätt så undermåligt innehåll om ni frågar mig. Härförleden kom han dragandes med Alien Covenant. Jag har sett de tre (tror jag) första Alienfilmerna och även delar av Prometheus, men jag tycker väl inte att de går till historien som några mästerverk direkt. Stör mig på sjukt många grejer i Alien I och de efterföljande filmerna är verkligen inte mycket bättre, men min man insisterade på att det skulle bli "en mysig science fiction-kväll" och tja, man ska ju ha ett öppet sinne. Rättar mig själv, när det gäller Alien-filmerna kan man unna sig att ha ett djävligt stängt sinne.


(((((((((( !!!!! SPOILER ALERT !!!!! ))))))))))

Ja, men det är ett gäng som är ute i rymden och far, det har gått åt helvete med deras planet så de ska åka till en annan och bosätta sig där istället. Hela besättningen och resten av gänget, inklusive ett rejält förråd med mänskliga embryon som man antar ska kläckas fram på den nya planeten, ligger försänkta i kryosömn eller vad det nu heter, och det är bara androiden Walter som tassar omkring i sin ensamhet ombord på Covenant (som alltså är rymdskeppets namn) och sköter den dagliga driften. Sen råkar skeppet ut för nån rymdstörning så att allt håller på att gå åt helvete så besättningen väcks upp ur kryosömnen och allt ordnar sig fast kaptenen och nån till dör. Den ställföreträdande kaptenen bestämmer då rätt så ogenomtänkt att de istället för att åka till den planet som de bestämt sig för på, får man anta ganska goda grunder - som ligger sju års resa bort, ska de istället åka till en annan planet som bara råkade dyka upp lite lägligt alldeles i närheten. Jahapp, de landar där och ger sig raskt iväg på en liten exkursion. INTE SÅ MYCKET SOM EN SKYDDSHANDSKE tar någon på sig i denna helt främmande atmosfär där man raskt konstaterar att det enda som finns är växtlighet, inget liv. ELLÖR? För plötsligt är det en som trampar på något som ser ut som en röksvamp och lite svart materia virvlar upp och tränger in genom huden, men det är det ingen som hakar upp sig på. De kommer fram till det övergivna skeppet Prometheus (från filmen med samma namn) och där är det en till som råkar få lite svart materia på sig, och sen blir de svindåliga och måste tillbaks till skeppet ögonaböj och sen föds det ut en Alien som är sugen på mänskligt kött, och, tja, sen är det den gamla vanliga visan. Det springs i korridorer, kroppar spricker från Ystad till Haparanda och ut kommer slajmiga arga och hungriga rymdmonster som fan i mig är helt omöjliga att ta kål på. Sen tror jag att jag slumrade till en stund, för det blev så väldans tjatigt och enahanda. Men det var någonting med att det fanns en annan android som hette David och som kom någon annanstans ifrån och han var ond och Walter var god, och så dog Walter, eller på något sätt tog David hans plats utan att någon märkte något eftersom de var identiska, men efter en evighet av splatter och slakt så var allt i någorlunda ordning och de få i besättningen som överlevt (övriga kolonister var fortfarande nedsövda och var lyckligt ovetande om detta lilla debacle som utspelat sig i deras relativa närhet) skulle ner i kryosömnen igen och så skulle de följa sin ursprungliga plan och åka till den där planeten och bygga sina hus som det var tänkt från början, innan den där idioten till ställföreträdande kapten ville göra en quick fix. Ja, sen uppdagades detta med att gode Walter blivit utbytt mot onde David PRECIS I SAMMA SEKUND  som luckorna till de där sovkapslarna stängdes och besättningen inget mer kunde göra än att gilla läget. Sen gick onde David till kammaren där de förvarade alla mänskliga embryon som skulle kolonisera den nya planeten, och där hostade han elegant upp ett par Alien-ägg som han varsamt placerade i någon näringslösning för att säkerställa artens överlevnad och Ridley Scotts pensionsförsäkring eftersom det såklart kommer att komma en uppföljare på denna.

Tycker de här Alien-figurerna känns rätt så orimliga. Ur evolutionär synvinkel är det nämligen inte speciellt smart att vara parasit och döda sin värd. Sen verkar de ju för all del kunna överleva rätt så bra utanför värdkroppen, men sen kommer de ju rätt så raskt till en punkt när de dödat och ätit allt som går att döda och äta, och då är det ju liksom kört för den arten. ÄNDÅ ÖVERLEVER DE HELA DJÄVLA TIDEN? Andra djurarter dör ut på löpande band så fort man är och petar det minsta lilla i någon kritisk biotop, men i rymden finns det uppenbarligen ingen rödlista. Sen tycker jag att THE COMPANY, de som är så himla intresserade av att få studera Aliens, är rätt så djävla korkade som aldrig lär sig av historien utan tror att de ska kunna hantera situationen. Det har ju ingen lyckats särskilt bra med hittills skulle jag vilja påstå.  Den här filmen får en månlandning av fem möjliga.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar