söndag 17 december 2017

Bygga hönshus - an epic movie, part 15

Nu lackar det mot jul. Har lite svårt att fatta att det är julafton om en vecka, hur gick det till liksom? Om Josef och Maria skulle ha haft vägarna förbi för att skattskriva sig och istället blivit tvungna att leta efter ett lämpligt stall att föda Jesusbarnet i så hade de inte haft mycket att hämta hos oss. Men HÄNG MED i händelseutvecklingen:
Dörrkarmen kom på plats! Sedan visade det sig att hela hushelvetet var
lite snett (vad väntar man sig när man bygger i en sluttning och ovanpå
nån gammal indiansk begravningsplats?), därför fick min man snickra
ihop ett kors för att göra det sneda mer rakt. Det mässades BRING OUT
YOUR DEAD rätt friskt medan korset bars fram till huset. Tveksamt om
det gjorde någon nytta, men det kanske skyddar mot onda andar? Kan ju
behövas, skulle jag vilja säga.
PS: Om ni undrar varför det står en kundvagn främst i bild så kan jag berätta
att det är en avkapad sådan som något snille gjort om till "fåtölj". Jag köpte
den för en tjuga i soptippens återvinningsbutik för en herrans massa år sen.
"Men en kundvagn kostar ju bara fem kronor när man tar den på Maxi",
sa min dotter då. Det tycker jag fortfarande var rätt roligt sagt. Som fåtölj
betraktad är den dock rätt värdelös. Dock har den visat sig vara bra att
lägga grejer på när man bygger.

Och så kom en fönsterkarm också på plats. Sedan följde en lång och trist
period där det skulle fästas en regel mellan dörrkarm och fönster, under
vilken jag mest stod och tittade på och frös om händer och fötter i väntan
på direktiv som aldrig kom. Jag mätte lite med vattenpasset ibland.  
Så här kommer det att se ut när fönstret är på plats. Det är det dock inte
än p g a att gångjärnen ska skruvas fast i karmen och det var visst inte
läge att göra det förrän fasaden var på plats (tror jag det var). Man får
föreställa sig hur det kommer att se ut med rutan på plats genom att tänka
bort min mans arm. 
Lite fasad kom också dit, med betoning på lite. Dessvärre har vi inga fler
bräder som är målade just nu, och eftersom det är minusgrader
 så är det inte precis läge att ställa sig och måla fler. Och om man målar
dom inomhus så riskerar man att bräderna slår sig när de torkar.
Så just nu är det MYCKET OKLART när resten av fasaden
kan komma på plats. Samma status för dörren, som visserligen
är målad, men dörrfodret, där gångjärnen ska fästas, är det inte.
Stay tuned for the spännande fortsättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar