torsdag 28 december 2017

Bygga hönshus - an epic movie, part 16

Många har väl legat sömnlösa hela julhelgen och undrat hur det går med hönshusbygget. Ja, men framåt om än i sakta mak, skulle jag väl svara på den frågan. Även om "det har vänt nu" och det ska gå mot ljusare tider är det ju fortfarande mörkt vid 16-snåret, men nu har vi varit välsignade med några lediga dagar och alltså kunnat bygga i dagsljus. Hal-le-lu-ja. Ja, det går ju inte FORT för det, men häng med i händelseutvecklingen:
 
 
Innerväggar sätts på plats. Vi har valt OSB-skivor som både golv och
innerväggar. De ska sedermera målas, men främst sågas och passas in
i alla skrymslen och vrår. Alla skarvar ska också tätas med fogmassa.
Ett evighetsarbete som vi hittills bara sett början av. 

Här står jag i uthuset och målar de OSB-skivor som ska bli golv. Använder
stallfärg från Granngården för att förhoppningsvis få en tålig yta som inte
ska ta stryk av frätande hönsspillning (ska förstås ha strö ovanpå, men ändå).
Den blev rätt mycket blankare än förväntat, men det kanske ändrar sig när
den torkar. Är mycket glad över att det är plusgrader och att man kan
stå och måla med öppen dörr, för det luktade verkligen som att thinnertrasan
vandrar mellan husen.
Annars är det mycket med att pussla ihop småbitar nu. Den här klossen
längst ner i bild ska det så småningom fästas en hörnbräda i. Den
heter säkert någonting med knut, men det var inte en glosa som låg
extremt lättillgänglig i mitt ordförråd, tydligen. Kan ju även nämna
att det här är den tredje DJÄVLA klossen som jag skruvar fast på
 samma ställe. Första blev för lång (oklart om det var jag eller min man
som mätte fel, ingen vill riktigt ta på sig skulden) och den andra sprack.
Och sen undrar folk varför allting tar sån tid?

 
Ja, men nu börjar de sista bitarna av fasaden ramla på plats. Allt
det här har förstås krävt oändlig tid med att mäta, räkna ut och såga,
men på bild ser det ju mest ut som att det bara är att spika fast lite
bräder så är det klart. NOTE TO SELF: Det funkar inte så.
Ja, sen tog alla bräder slut och vi fick göra en utflykt till Lantmännen
för att köpa mer virke, och sedan blev det mörkt och det gick inte att
göra mer den dagen. Imorgon kommer jag att kapa och grundmåla
virket och sedan ska det torka innan det går att göra något. Alltså
lär det väl inte hända något mer som är värt att dokumentera förrän
tidigast på lördag, men stay tuned för the spännande fortsättning just
as usual.

1 kommentar:

  1. Jag sitter som klistrad i väntan på nästa spännande avsnitt. Det här är bättre än Stranger things.

    SvaraRadera