måndag 4 december 2017

Bygga hönshus - an epic movie, part 14

Den här helgen har det inte (heller) blivit mycket gjort på hönshusbygget. Är det något råd jag vill vidarebefordra kring byggprojekt så är det följande: Gör det på sommaren. Eller bygg åtminstone inte när det är kallt och spöregnar varje dag, samt blir mörkt redan klockan 15.30. Det förstnämnda är helt enkelt inte kul och det sistnämnda gör att man inte hinner göra speciellt mycket i dagsljus, vilket gör att det ytterligare drar ut på tiden om man nu mot förmodan skulle trotsa vädrets makter. Dessutom går det inte att måla utomhus om det inte är plusgrader. Eller, man kan ju måla av hjärtans lust, men det kommer inte att torka.  
 
I fredags var min man var på julfest med sitt jobb, vilket ledde till allmän slö- och trötthet större delen av lördagen. Jag, som var pigg som en lärka (åtminstone så pigg som en lärka kan bli i kompakt höstmörker) hade sändningar från Stockholm International Horse Show som hackade upp dagsschemat för mig. Så under lördagen lyftes inte många fingrar med undantag för att fippla med fjärrkontrollen, men så länge ingen står bostadslös eller är med i Arga Snickaren måste det ju vara okej att få ha såna dagar, tänker jag.
Igår tog vi i alla fall ett par spadtag och fick - hurra - dit fönster nummer 2:

Här är fönsterkarmen som min man lite flinkt har stått i källaren och
snickrat ihop på lediga stunder. Jag har målat den, men sånt ger ju inte
jättemycket cred. Jag gör ofta såna grejer som inte ger så jättemycket
cred, märker jag. Det är såklart mycket svårare att bygga en fönsterkarm
än att åka till Biltema och köpa färg och slabba på den ett par omgångar.
Även om det tidsmässigt motsvarar varandra är det ingenting som kommer
att gå till historien. Känner att jag vill understryka detta, eftersom
historien är full av exempel på kvinnor som arbetar i det dolda och som
bidrar till både ett och annat storverk utan att få minsta lilla cred för det.
Menar inte precis att det är ett storverk att måla en fönsterkarm, men det
var fan i mig inte bara faraonerna som byggde Egyptens pyramider.
 
 
För att det ska bli bra måste det vara rakt. Rätt så räta vinklar, check.

 
Min man skruvade fast karmen i reglarna. Jag skruvade fast såna här
gölliga små vinkeljärn i karmen.


 
Flera fasadbrädor spikades fast. Nu har vi snart tre hela väggar!
Här bröt jag för att fixa lite lunch, och när jag kom ut för att säga
att den var klar så var även den tredje väggen på plats.
 
Och sedan kom fönstret på plats! Det här är ett gammalt stallfönster
som stod i ett uthus i min mans förra hus i hundra år. Sedan har det stått
i vårt uthus ungefär lika länge och nu sitter det alltså i vårt hönshus to be.
Den som spar, osv.
 
INTERIÖRBILD. Det ser ut som att hela huset lutar, men det är nog
mer min telefon. Nu ska bara fjärde väggen upp. Den ska innehålla
dörr och ytterligare ett fönster, så det blir gissningsvis inte så bara.
Därefter ska det köpas och fraktas hem ett gäng OSB-skivor som ska
bli till golv och innerväggar. När de är uppsatta och målade är det dags
för inredning. Då är vi gissningsvis någonstans runt midsommar 2021.
Nä, skojar bara. STAY TUNED för the spännande fortsättning everybody.
 

2 kommentarer:

  1. Intressant jämförelse mellan egyptiska pyramider och ett skanskt hönshus, men det är ju fullt möjligt att det tar lika lang tid att färdigställa :).

    Annika

    SvaraRadera