onsdag 1 november 2023

Och så var det novemberrrrrrr

Jaha, så gled vi in i november, den sista höstmånaden innan vinter och jul och hela alltet som ligger framför oss innan detta nådens år 2023 är slut. Oktober avslutades med en grå dag då det hällregnade nonstop från arla till särla (jag menar alltså att det regnade hela tiden, inte att det öste ner chokladpraliner i pigga färger från himlen). 

Var hos kiropraktorn, han drog och slet i min arm så att det kändes som att den skulle lossna och efteråt kändes det märkligt nog bättre. Ett tag i alla fall, och det känns också generellt som att smärtan har, inte direkt minskat men finns på ett mindre område än tidigare, vilket känns som att det kan vara både bra och dåligt, men enligt kiropraktorn var det bra. Åkte tillbaks till jobbet och då skulle vi gå ut och äta lunch på ett lunchställe i närheten för det var sista dagen för de säsongsanställda. Jag går verkligen ALDRIG ut och äter lunch eftersom jag tycker det är avsevärt mycket dyrare och mer omständligt jämfört med att bara hasa upp till lunchrummet och mikra sin matlåda. Efter gårdagen kan jag också lägga till "otrivsamt" till listan över saker som gör att jag inte vill äta lunch ute. Det varierar såklart beroende på vilket ställe man går till, men ovan nämnda lunchrestaurang har en kraftig aura av skolmatsal. Plus att det är så himla dålig logistik att till och med skolmatsalen framstår som ett föredöme. Här ska man först knö sig fram mellan borden till en disk där man får stå i kö för att betala. Om kön är lång, vilket den alltid är i lunchrusningen eftersom detta är enda lunchrestaurangen på hela industriområdet där mitt jobb ligger, så innebär det att folk måste stå och knuffas och trängas ett par decimeter från dom som sitter och äter, vilket ju är rätt omysigt för alla inblandade. När man sedan betalat ska man köa för att ta en bricka, och sen kommer olika stationer för att ta tallrik, plocka ihop bestick, ta ett glas, välja dricka, ta bröd, PLUS att det i samma område också finns en station där man går och lämnar sin bricka när man ätit färdigt, vilket ju skapar ytterligare trängsel, och mitt i detta finns det UTÖVER DETTA också en dörr in till köket där kökspersonalen ständigt måste knuffa sig fram för att kunna fylla på mat, bära ut tomma byttor, trava upp mer porslin/bestick/glas samt köra ut den smutsiga disken. En decimeter i sidled från detta kaos börjar kön till där man tar maten och då finns det en slags kötträtt från vilken man kan plocka åt sig valda delar av dagens kötträtt, fiskrätt, vegetariska rätt plus salladsbuffé. I teorin skulle man kunna plocka från två håll av denna köksö, men i praktiken kan man inte det för det är inte samma slags mat på båda sidor vilket gör att folk antingen står och försöker sträcka sig för att nå över till andra sidan och måste vänta på dens slev eftersom det bara finns en slev per rätt och sida, vilket stoppar upp kön eftersom den bakom då inte har någonting att ta med, eller så vandrar de runt till andra sidan för att kunna hugga sleven från den som har den, och så blir det helt rörigt när folk börjar gå åt olika håll och ingenting flyter på. Jaha, sen ska man ta sin fullastade bricka och balansera iväg till ett ledigt bord och måste då kryssa sig fram mellan folk som är på väg tillbaka med sina tomma brickor för att ställa dom på avsedd plats mitt i ovan nämnda kö. Det är så dumt konstruerat att man kan gråta blod. Tyckte dessutom att maten var ytterst medioker och på gränsen till trist, plus att man ändå inte kan sitta och prata med någon för det gör alla andra och ljudnivån är därefter. Det enda som skilde denna lunch från en lunchrast på högstadiet anno 1982 var att ingen tuff kille i nian försökte sätta fälleben på en när man gick förbi dom den där ödesdigra sträckan mellan disken där mattanterna slevade upp dagens portion ner till ett ledigt bord och där VAD SOM HELST av pinsamheter kunde hända. Men i övrigt var det på gränsen till ångestskapande, nästa gång det talas om gemensam bjudlunch på ovan nämnda ställe så ska jag hitta på en anledning att tacka nej. Eller helt enkelt bara tacka nej. 

Åkte hem, gick sju kilometers med hundarna i ösregn, tränade sedan pilates medan höstmörkret föll. Tände i kaminen och försökte organisera lite mys som avrundning på denna ganska trista dag. Kollade på de två första avsnitten av Terese i kassan men tyckte den var sådär. Jag gillar formatet i Trevlig helg där det är korta scener och rappt och lite snärtigt, men att dra ut på karaktären Terese blev lite too much enligt mig. Jaha, det var väl den tisdagen det. Idag är det inte så mycket på agendan, men imorgon ska jag vara med på dressyrträning för ridlärare V som är en sån där extra aktivitet som anordnas nu under teoriveckan. Sen är det fredag och sen är det helg och då ska min man på personalfest med sitt jobb så jag hoppas att jag kan få lite egentid så det inte blir som förra gången när han skulle på AW. Den som lever får se. 




2 kommentarer:

  1. Jag jobbade ett kort tag i Barcelona, och där fick alla medarbetare 8 euro per dag för att bekosta sin lunch (de lokalanställda var inte jättebra betalda sa det var de värda). Lustigt nog serverade restaurangerna lunch för exakt 8 euro. Man satte sig vid dukat bord, fick typ en liten sallad till förrätt, en god huvudrätt och en liten efterrätt. Lunchen varade ca 1,5 timme. Folk strosade in pa jobbet vid 9-blecket, lunchen var ca kl 14, men sen satt folk pa sitt arbete till sena kvällen. En annan kultur och spännande att fa uppleva.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förutom de sena kvällarna låter det ju väldigt mysigt :)

      Radera