måndag 13 november 2023

I should have learned how to play the guitar

Swish sa det och det alltså inte en pekunjär transaktion utan helgen i vecka 45 som for förbi. Den har varit sisådär, och orsaken till det är en inflammerad tåled. Det är alltså leden närmast själva foten på tån bredvid stortån som krånglar och gör ont och i fredags bestämde jag mig därför för att skippa intervallträningen som jag hade planerat och bara ta en promenad. Den promenaden var inte det minsta kul, det gjorde ont i varje steg och till slut vek jag av och genade hemåt igen. Leden var inte bara öm utan också svullen så det var bara att smörja med Voltaren och lägga sig på soffan och vältra sig i självömkan. Inte för att det hjälper, men ibland blir jag bara SÅ DJÄVLA TRÖTT på detta måndagsexemplar till kropp, att det alltid ska vara något som gör ont som man måste förhålla sig till. Sen ryckte jag upp mig, fixade tacos och sen började vi kolla på House of the dragons, som är en prequel till Game of thrones (om någon mot förmodan missat det, vilket jag hade) som min man hade köpt på dvd eftersom vi inte längre har HBO. Den var väl inte så tokig, men tycker att alla i allmänhet och kungen i synnerhet ser lite enfaldiga ut? Sen blev det  lite svårt när vi kom på att han som spelar prins Daemon är samma som spelade prins Philip i The Crown. 

Gick och lade mig tidigt som vanligt. På lördagen var tåhelvetet lite bättre så jag tog med mig hundarna ut i skogen, dock en avsevärt kortare runda än jag brukar, och det var inte med något direkt klipp i steget  utan stultade fram som en annan Krösa-Maja. Funderade på om det var så att hon som spelade Krösa-Maja (Carsta Löck) var i ens egen ålder när det begav sig, för det är ju ett välkänt fenomen att skådespelare som man tyckte var urgamla när man var liten i själva verket var betydligt yngre då än vad man själv är idag. Samma med vissa lärare som man hade i skolan och som man tyckte var riktiga dinosaurier och så får man höra att de gick i pension för kanske fem år sedan, vilket innebär att de måste ha varit i 30-årsåldern på den tiden då man i princip tyckte att de var äldre än Gud. Men Carsta var i alla fall omkring 70 år när Emil-filmerna spelades in, visade det sig efter en snabb googling. 

Efter lunch hade jag bestämt träff med en tjej som jag hjälper lite med hundträning ibland och hennes hund fick testa viltspår, vilket den såklart tyckte var livat värre. Vi åkte hem till henne och tog en kopp kaffe medan spåret låg till sig och det var väl mindre livat för hon och hennes sambo hade samma dag bestämt sig för att separera så stämningen var ju därefter, men men. Åkte hem och gjorde grönsaksbiffar till middag, har alltså fortfarande kvar zucchini från årets monsterskörd. 

Igår gick jag min vanliga söndagspromenad, om än i Krösa-Maja-stil för helbrägdagörelse står uppenbarligen inte på den här agendan, sedan städade jag i hönshuset och medan jag var nere i det inhägnade trädgårdslandet och tömde hönsgödseln i mina odlingar så såg jag i ögonvrån hur hönan Himlajorden helt obekymrat spatserade omkring i odlingarna och såg ut som att hon ägde stället. Det visade sig att den andra grinden (vi har två) stod halvöppen, oklart varför men den kanske har blåst upp. Det sitter en sån där fjäder på den som ska göra att den ska fjädra tillbaka, men det förutsätter nog att gräset är kortklippt som en golfbana undertill, och det är det inte nu. Föste ut henne och stängde, konstaterade att staketet börjar se rätt säckigt ut. Vi satte upp det våren 2010, och man ska kanske då anta att medellivslängden för en tryckimpregnerad stolpe är 13½ år?
Sedan byttes det till vinterdäck. Skriver det i passiv form eftersom det var min man som utförde handlingen medan jag stod i köket och stekte pannkakor, som i någon himla 50-talsfilm. Men väderleksrapporten varslar om både minusgrader och kanske snö (buhu) i veckan som kommer så det är ju lika bra att vara beredd. Åt lunch, kollade på ett avsnitt av Klovn och sen var det världscup i hoppning (förtydligande till lappegnag: med hästar, hehe) med en väldigt svår bana, bara åtta kom till omhoppning och Peder Fredricsson slutade på en fjärde plats, Henrik von Eckermann kom tia tror jag, bland de snabbare av dom med fyra fel i grundomgången. Annars var det enormt mycket bommar som föll för många. Ben Maher vann och Steve Guerdat kom tvåa, det är två av mina favoriter så jag blev ändå glad. Kan i och för sig på rak hand inte säga någon ryttare på den nivån som jag direkt ogillar, en gång var det någon från något av de där länderna som man förr skulle kalla "arabländerna" men det är kanske nedsättande? men ni vet, Kuwait, Dubai, Förenade Arabemiraten, nåt av dom, som var jätteotrevlig och skällde ut en funktionär som (enligt den här ryttaren dårå) hade öppnat eller stängt en grind på fel sätt eller vid fel tillfälle, då blev man ju lite glad när det inte gick så bra för honom sen. Men annars är det mest kul att se alla som är så duktiga, såklart är det extra kul om/när någon svensk utmärker sig, men det är ju inte som när Sverige förlorar i handboll och man måste slå av tv:n direkt efter slutsignalen för att man inte står ut med att se storskrattande danskar eller fransmän eller spanjorer eller vad det nu kan vara för nation som dunkat in de avgörande bollarna. 

Ja, det var väl helgen i stora drag. Den kommande veckan ska jag TA DET LUGNT. Ingen ridning ikväll p g a hoppning, imorgon ska jag få andra vaccindosen mot bältros och på onsdag har jag tagit semester eftersom jag blev lite febrig förra gången och då kan jag väl passa på att ta en ledig dag och bara ligga på soffan och slappa och låta immunförsvaret jobba på med sitt. Så får det bli. 

5 kommentarer:

  1. Apropa ingenting, Saga Noren, Länskrim Malmö, is back on svtplay! En serie värd att se om.
    /Annika

    SvaraRadera
  2. Takk for heads up. Jeg tror at jeg denne gangen ville tatt det på "svår bane" for sånn som jeg husker skihopping er det veldig mye lik bane fra gang til gang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade ju i och för sig varit jätteroligt om det hade varit så 🤣

      Radera
    2. Ja faktisk mye bedre. De GJØR jo egentlig ingenting i skihopp.

      Radera