måndag 20 april 2020

Kläck!

Har ju glömt att blogga om det senaste kläcket! I torsdags tittade jag till äggen vid kvart i sex på kvällen, inget hade hänt. Åkte till brukshundklubben och tränade med Tage, vid åtta skickade min man ett sms på en kläckare med en kyckling i. När jag kom hem någon timme senare hade det kläckts ytterligare två, plus att det var hålslag i Silverudds Blå-ägget.

Blev lite konfunderad över att det var en gul kyckling. Efter att ha plockat bort det obefruktade Ayman  Cemani-ägget så återstod sex ägg, ett Silverudds Blå och fem Plymouth Rock, och det här var ett av Plymouth Rock-äggen och Plymouth Rock-kycklingar är svarta med gula vingspetsar och mer eller mindre utbredd gul fläck på huvudet beroende på om det är en höna eller tupp.

En gökunge i kläckaren!


Sen på natten till fredags så var det ju drama, och jag fick hasta till jobbet i arla morgonstund. Då var det fortfarande bara hålslag på Silverudds Blå och inget på de två andra Plymouth Rock-äggen. Kom hem på eftermiddagen, då hade det kläckts en till Plymouth Rock medan den där arma Silverudds Blå fortfarande kämpade på med sitt lilla hålslag som aldrig blev större. Det var som om den låg så att den inte kunde dra tillbaks näbben och fortsätta picka hål på skalet utan den pickade bara så att säga i tomma luften.
Jag tycker generellt att man ska låta naturen ha sin gång och sådär och kan man inte ens ta sig ur ägget för egen maskin så är det förmodligen något fel. Men samtidigt så hjälpte ju min man ut Gunde Svan och han växte ju upp till en ståtlig tupp även om han var liten och klen som kyckling. Så jag öppnade kläckaren lite snabbt (ska man ju inte göra under pågående kläck eftersom det påverkar luftfuktigheten, men alla var ju ute utom den här och det ägget som inte ens hade hålslag) och petade lite på det ägget för att se om det var liv i det överhuvudtaget. Det var det, så jag petade lite till så att det blev en spricka, och vips blev det liv i luckan och ut kom en kyckling som det inte såg ut att vara något större fel på.

Femte Plymouth Rock-ägget kläcktes dock inte, stängde av kläckaren i helgen och tog bort det. Det innehöll en kyckling, men den levde inte. Är dock sjukt nöjd med fem levande kycklingar ur sex befruktade ägg.

Men den gula kycklingen gäckar oss, både mig och säljaren. För det är ingen Plymouth Rock. Säljaren har Plymouth Rock, Silverudds Blå, Ayman Cemani, Fifty Five Flowery Gold och blandraser. Ägget såg exakt ut som de andra Plymouth Rock och man borde kunna utesluta både Silverudds Blå (gröna ägg), Ayman Cemani (mindre ägg än övriga), FFG (vita ägg), så det här är väl troligtvis en blandras vars ägg råkat hamna fel. Säljaren erbjöd sig att betala tillbaks pengarna för det ägget, men jag tyckte inte det var nödvändigt. Dels fick jag ju både Silverudds Blå och Ayman Cemani-äggen gratis och dels har jag ju ändå fått en kyckling. Kan ju bli spännande att se vad den lilla gökungen ska bli. Jag tycker Göken är ett passande namn, men min man kallar hen för Gullfiber.


Det var en kyckling som hette Gullfiber.




 

1 kommentar:

  1. Ah vilken söt liten dunboll! Hoppas det är en hon för att slippa bli uppäten :).

    Annika

    SvaraRadera